پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ماهیت
ادامه
۱۵
· وظیفه پژوهش سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) به شرح زیر است:
الف
· کشف وساطت های (میانجیگری های) ماهیت در بغرنجیت ساختارها و روندهای اجتماعی
ب
· شناخت ماهیت در بغرنجیت ساختارها و روندهای اجتماعی
۱۶
· مواد و مصالح آغازین بیواسطه پژوهش امپیریکی (تجربی) را پدیده های اجتماعی تشکیل می دهند.
· پدیده های اجتماعی ئی که تجزیه و تحلیل تجربی (امپیریکی) شان به تعیین (تعریف) عام های امپیریکی منجر می شود.
۱۷
· در تئوری سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) بر مبنای نتایج امپیریکی درونی و ضرور (جبری)، کشف پیوند عرصه اجتماعی مورد بررسی، میسر می شود.
۱۸
· شناخت ماهیت پدیده های اجتماعی به صورت فرمولبندی احکام قانونی میسر می شود.
۱۹
· به قول لنین، «ارگو عبارت است از قانون و ماهیت مفاهیم نظام واحد (مفاهیم متعلق به نظام واحد) و به عبارت بهتر، ظرفیت (پوتانسیل) واحد.»
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۱۴۲)
۲۰
· جامعه شناسی امپیریستی منکر این پیشرفت مداوم و پیگیر شناخت از پدیده ها به ماهیت است که در پیوند تئوری و تجربه (امپیری) جامه عمل می پوشد.
· (دیالک تیک تئوری و پراتیک در جامعه شناسی به صورت دیالک تیک تئوری و تجربه بسط و تعمیم می یابد. مترجم)
۲۱
· جامعه شناسی امپیریستی، غیرقابل شناخت بودن پیوندهای ماهوی و یا عدم وجود پیوندهای ماهوی را فرضیه بندی می کند.
· پیوندهایی که به طور بیواسطه در تجزیه و تحلیل تجربی (امپیریکی)، وضوح کسب نمی کنند.
۲۲
· جامعه شناسی امپیریستی خود را به شناخت تجربی آنچه که به طور بی واسطه موجود است، محدود می سازد.
· آنچه که مجزا از پیوند جامعتی کلی در نظر گرفته می شود.
۲۳
· نتیجه حاصله عبارت است از پرهیز از احکام مربوط به کل جامعه و فرار به توصیف سطحی اجزاء.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر