پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
واقعیت
ادامه
۹
· آغازگاه (مبداء) بررسی های جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی اساسا حل ماتریالیستی مسئله اساسی فلسفه برای عرصه جامعه به مدد ماتریالیسم تاریخی است.
الف
· (مسئله اساسی فلسفه در کل هستی (طبیعت، جامعه، تفکر) = تقدم و یا تأخر ماده بر روح (وجود بر شعور) که موضوع ماتریایلسم دیالک تیکی است:
۱
· جهان بینی ماتریالیستی راه حل ماتریالیستی برای مسئله اساسی فلسفه عرضه می دارد:
· ماده را مقدم بر روح (وجود را مقدم بر شعور) می داند.
۲
· جهان بینی ایدئالیستی و مذهبی، اما بر عکس.
ب
· مسئله اساسی فلسفه در عرصه جامعه = تقدم و یا تأخر وجود اجتماعی (جامعتی) بر شعور اجتماعی (جامعتی) که موضوع ماتریالیسم تاریخی است.
۱
· جهان بینی ماتریالیستی راه حل ماتریالیستی برای مسئله اساسی فلسفه در عرصه جامعه بشری عرضه می دارد:
· وجود اجتماعی را مقدم بر شعوراجتماعی می داند.
۲
· جهان بینی ایدئالیستی و مذهبی، اما بر عکس.
پ
· مسئله اساسی فلسفه در عرصه شناخت = قابل شناخت بودن و یا نبودن جهان که موضوع تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنیینستی است:
۱
· جهان بینی ماتریالیستی راه حل ماتریالیستی برای مسئله اساسی فلسفه در عرصه شناخت عرضه می دارد:
· جهان را قابل شناخت می داند.
۲
· جهان بینی ایدئالیستی و مذهبی، اما بر عکس.
· مترجم)
· مراجعه کنید به ماتریالیسم دیالک تیکی، ماتریالیسم تاریخی، تئوری شناخت.
ماتریالیسم
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3767
ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8001
۱۰
· جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی وجود جامعتی (واقعیت جامعتی) را مقدم بر شعور جامعتی می داند و زیربنای اقتصادی جامعه را مقدم بر روبنای ایده ئولوژیکی جامعه می داند.
۱۱
· اما به قول لنین، راه حل ماتریالیستی مسئله اساسی فلسفه فقط در سرحدات معینی مطلق است.
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۱۷۸)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر