احسان طبری
ویرایش و تحلیل
از
یدالله سلطان پور
۱
اگر بر ِژندۀ هستی است چنگ آزمند تو
نیاید هیچ خِیر از خاطر راحت پسند تو
معنی تحت اللفظی:
اگر چهار دست و پا به زندگی حقیر دل بسته باشی،
خیری برای جامعه نخواهی داشت.
طبری در این بند شعر،
بسان شعرا و فقهای فئودالی
مثلا بسان سعدی و حافظ
به
تحقیر حیات مادی
می پردازد.
مجو درستی عهد از جهان سست نهاد
که این عجوز عروس هزارداماد است
حافظ
هم
دنیا را به ژنده تشبیه می کند و تحقیر می کند.
مراجعه کنید
به
خودآموز خوداندیشی
مخاطب شعرا و فقهای فئودالی
توده های خلق هستند
و
نه
اعضای طبقات حاکمه.
اعضای طبقات حاکمه
که
در
لذت طلبی
سنگ تمام می گذارند.
کدام خان و سلطان و تاجر و پیامبر و امام و فقیه و شاعری از گرسنگی مرده است؟
اکثر امامان یازده گانه در میدان شهوت جان باخته اند.
سؤال این است
که
مخاطب طبری کیست؟
توده های خلق
مرتاضان واقعی تمام عیارند
و
امکانات لازم برای لذت جویی ندارند.
ضمنا
دلیل لذت ستیزی و ریاضت ستایی طبری چیست؟
مخاطب طبری
توده ای ها هستند.
دلیل ژنده نمایی هستی توسط طبری و تحقیر حیات مادی،
این است
که
لذت از زندگی
به
پرهیز از ریاضت مبارزاتی منجر می شود.
دلیل ریاضت ستایی در استالینیسم و مائوئیسم
اولا
شرایط مادی عقب مانده جامعه و کمبود مایحتاج حیاتی
ثانیا
فقر معرفتی ـ مفهومی ـ فلسفی اعضای جامعه
است.
به
همین دلیل
لذت ستیزی و ریاضت ستایی
تبلیغ می شود.
سیاوش کسرایی
هم
پس از پیروزی انقلاب سفید و پیوستن گروهی از توده ای ها به سپاه انقلاب بورژوایی
لذت طلبی (پست و مقام و رفاه و غیره) آنها
را
به
چالش می کشد.
مراجعه کنید
به
جهان و جهان بینی سیاوش کسرایی (بخش اول)
(۱ تا ۳۰)
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1770
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1771
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1772
۴
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1773
۵
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1774
۶
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1775
۷
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1776
۸
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1777
۹
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1778
۱۰
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1779
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر