۱۳۹۹ فروردین ۲۲, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۹۶)


 
 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان 
شین میم شین 

پرستیژ

۱
·    پرستیژ، مفهومی مستعمل در جامعه شناسی بورژوایی است که به کمک آن، اعتبار (سیمای) اجتماعی فرد، گروه هایی از افراد، فونکسیون ها، نهادها و یا حرفه ها مشخص می شوند.

۲
·    پرستیژ در کاپیتالیسم در وهله اول بسته به میزان پولی که افراد و یا گروه هایی از افراد دارند و یا بسته به دارایی مادی  آنها و یا بسته به وضعیت ممتاز آنها نسبت به افراد و اشیاء است، تعیین می شود.
·    ضمنا نحوه و نوع کسب دارایی و امتیازات برای ترفیع درجه اعتبار جامعه ای آنها بی اهمیت می ماند.

۳
·    اینجا تمایلات سودجویانه ناشی از مناسبات تولیدی کاپیتالیستی به مثابه قوه محرکه تعیین کننده رفتار و هنجارهای اخلاقی درخور قلمداد می شوند.

۴
·    بورژوازی امپریالیستی از مجاری (کانال ها، طرق) مختلف تشکیل افکار عمومی (مانی پولاسیون) می کوشد تا استنباطات پرستیژی منطبق با مناسبات کاپیتالیستی را به خورد طبقه کارگر بدهد تا کارگران را از تغییر  مناسبات جامعه ای از طریق عملیات انقلابی به نیل به ایدئال های مصرفی از طریق همرنگ سازی خود با جامعه امپریالیستی منحرف سازد.

۵
·    این معاییر نمونه وار نهایتا به بت سازی از ثروت   و قدرت شخصی منجر می شوند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر