۱۳۹۹ فروردین ۳۱, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۶۰۳)


 
 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان 
شین میم شین 
 


 
شیوه تولید
ادامه 

۴۴
·    مناسبات تولیدی جامعتی یکی دیگر از جوانب شیوه تولید است. 

·    (شیوه تولید هر جامعه، دیالک تیکی از نیروهای مولده جامعتی و مناسبات تولیدی جامعتی است.
·    مناسبات تولیدی، فرم است و نیروهای مولده، محتوای این فرم را تشکیل می دهند.
·    مناسبات تولیدی ظرف است و نیروهای مولده مظروف این ظرف را تشکیل می دهند.
·    دیالک تیک فرم و محتوا (از عرصه ماتریالیسم دیالک تیکی) به شکل دیالک تیک مناسبات تولیدی و نیروهای مولده (در عرصه ماتریالیسم تاریخی) بسط می یابد. مترجم)

۴۵
·    در توسعه تاریخی رئال (واقعی)، تولید نعمات مادی ئی وجود ندارد که انسان ها در آن به طرز معینی به اشتراک مساعی نپردازند، کردوکارهای خود را با هم ترکیب نکنند و متقابلا مبادله نکنند، فراورده های تولیدی خود را توزیع و تصاحب نکنند.

۴۶
·    طرز و طریق انجام این کارها قبل از همه وابسته به سطح توسعه نیروهای مولده جامعتی است.

۴۷
·    به قول کلاسیک های مارکسیسم، «انسان ها در تولید جامعتی مایحتاج حیاتی خود وارد مناسباتی می شوند.
·    ماسباتی که مستقل از اراده آنها هستند. 
·    یعنی وارد مناسبات تولیدی می شوند، که با مرحله توسعه معین نیروهای مولده مادی جامعه مطابقت دارند.»
·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۱۳، ص ۸)

۴۸
·    مناسبات تولیدی، کلیت مناسبات عینی میان انسان ها در روند تولید، مبادله و توزیع نعمات مادی را تشکیل می دهند.

۴۹
·    مناسبات تولیدی تشکیل دهنده کل بغرنجی اند.
·    تشکیل دهنده سیستمی اند که خصلت و حرکت آن با بخش های بنیادی و با روابط ساختاری ماهوی میان این بخش ها تعیین می شوند.

۵۰
·    سیستم مناسبات بنیادی و یا ماهوی، تعیین کننده تنوع بی پایانی از روابط است که انسان ها در روند تولید و بازتولید با یکدیگر برقرار می کنند.

۵۱
·     سیستم مناسبات بنیادی و یا ماهوی، تعیین کننده پیوند ساختاری عمیقتر بسیاری از روابط منفردی است که انسان ها با یکدیگر برقرار می کنند.

۵۲
·     سیستم مناسبات بنیادی و یا ماهوی، تعیین کننده حرکت آنها ست.

۵۳
·     سیستم مناسبات بنیادی و یا ماهوی در روابط بیشمار منفرد میان انسان ها واقعیت می یابد.
·    بی اعتنا به اینکه انسان ها به وجود آن واقف باشند و یا نباشند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر