۱۳۹۹ فروردین ۳۰, شنبه

فرماسیون ها و ساختارها

 
سازگاری ریشه با سنگفرش

 
صفحه فیس بوک
حمید غفاری

۱

میم
• کشف جالبی است.

• احتمالا این رقص ریشه به ساز سنگفرش نشانه نوعی «شعور» غریزی در نباتات است:
• شاید بتوان آن را انطباق سودمند نبات با محیط زیست خویش نام داد.

• انطباق ریشه با فرماسیون (صورت بندی) سنگفرش اما نه انطباقی مطلق و صد در صد، بلکه انطباقی نسبی است.
• سیر ریشه قانونمندی خود را حفظ می کند، ولی ضمنا از برخی از عناصر فرمال محیط زیست (سنگفرش) استفاده می کند تا نیازی به حفر کانال رشد برای خود نداشته باشد و نتیجتا انرژی صرفه جوئی کند و بدین طریق استه تیک خاصی پدید می آید.
• این بدان معنی است که نبات، نباتیت متعالی خود را حفظ می کند و از سقوط به درجه نازل سطح توسعه خودداری می کند، اما با این حال، از فرماسیون سنگفرش جامد به نفع خود بهره برمی گیرد.
• دیالک تیک نبات و سنگفرش

• چرا؟
• برای اینکه سنگفرش نیز در این دیالک تیک همان نمی ماند که بوده است و دچار تغییر می شود!
• خیلی جالب است.

• موجودات زنده از نبات تا انسان در طول تکامل میلیون ها ساله خود، استراتژی ها و تاکتیک های رشد خاص خود را توسعه داده اند که هم شگفت انگیزند و هم عطر نوعی «شعور» غریزی به مشام می آورند.

• شعور هم با غریزه خویشاوند است.
• غریزه مادر عقل است.
• از این رو ست که ما از دیالک تیک غریزه و عقل سخن می گوییم.

• غریزه بوده که در روند اجتماعی گشتن انسان، ببرکت کار و در روند کار، به عقل فرابالیده است، به عقل توسعه یافته است، روندی که هرگز پایان نمی یابد و کماکان ادامه دارد:

• غریزه در روند کار همچنان و هنوز به عقل بدل می شود، ولی نقش تعیین کننده خود را در دیالک تیک غریزه و عقل حفظ می کند.
• بدون حراست لاینقطع غریزه، موجود زنده حتی لحظه ای نمی تواند بی دردسر زندگی کند.

• مراجعه کنید به سلسله مقالات «خودآموز خوداندیشی» در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۲

 
فریده تهرانی

• آن وقت آدم ها چه سخت با هم سازگارند!
 ۳
میم

• میان انسان و نبات و جماد ـ در عین همتباری طبیعی ـ تفاوت جدی هست و خواهد بود.

• انسان ها علاوه بر روابط طبیعی، روابط اجتماعی با هم دارند.
• یعنی بر قانونمندی های طبیعی، قانونمندی های اجتماعی اضافه شده اند، چه بسا حتی جای قانونمندی های طبیعی را گرفته اند.
• این کیفیت جدید ـ بسته به اینکه فرماسیون (صورت بندی) جامعه از چه قرار باشد ـ مزایا و مضرات معینی دارد.

• اگر فرماسیون جامعه بر وفق مراد باشد، همانطور که ریشه درخت در این کشف دوست مان، از آن برای توسعه طبیعی خویش قالبی سودمند می سازد، انسانها نیز از آن قالبی مطلوب خواهند ساخت و توحش طبیعی خود را با تمدن اجتماعی جایگزین خواهند ساخت، خودپوئی طبیعی خود را با آگاهی اجتماعی جایگزین خواهند ساخت و جامعه ای هماهنگ (هارمونیک) خواهند ساخت، جامعه ای مبتنی بر خواهری ـ برادری ـ آزادی ـ برابری خواهند ساخت.

• تعیین کننده در هر صورت فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی جامعه است.

• اگر فرماسیون سنگفرش ناجور می بود، عاقبت استه تیکی ـ انرژتیکی خیری نصیب ریشه نمی شد.

• فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی جامعه هم به همین سان عمل می کند:


فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی هر جامعه، تعیین کننده ساختار آن جامعه است،
ساختاری که می تواند قفسی هولناک باشد و یا همبودی فرحناک،
جهنمی هول انگیز باشد و یا بهشتی شورانگیز و غرورانگیز!
 
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر