۱۳۹۹ فروردین ۳۰, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۶۰۲)


 
 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان 
شین میم شین 
 


 
شیوه تولید
ادامه 
 
۳۲
·    نیروهای مولده جامعتی، یکی از جوانب شیوه تولید را تشکیل می دهند.    

۳۳
·    نیروهای مولده جامعتی، فاکتورهای (عوامل) مادی، شیئی و بشری بغرنج مشخص را نمودار می سازند که بنا بر اصول تکنولوژیکی و اکونومیکی (اقتصادی) مطلوب معینی مؤثر می افتند.
·    این مؤثریت در سیستم کلی فاکتورهای تولیدی عینی موجود که تحت تأثیر متقابل یکدیگر قرار دارند، صورت می گیرد.

۳۴
·    ما باید در کمپلکس کلی نیروهای مولده جامعتی عوامل زیر را برجسته سازیم:

الف
·    ممان (گشتاور) بشری سوبژکتیو را

ب
·    نقش نیروی کار انسانی را

پ
·    اهمیت علم به مثابه نیروی مولد اصلی (نیروی مولد بی واسطه. مترجم) را

۳۵
·    انسان است که تولید را به راه می اندازد.

۳۶
·    انسان است که مؤثریت مشترک کلیه گشتاورهای  روند تولید را سازمان می دهد.

۳۷
·    انسان است که برای این مؤثریت مشترک گشتاورهای تولید، آماج تعیین می کند.

·    مراجعه کنید به آماج، هدف

۳۸
·     انسان است که برای این مؤثریت مشترک گشتاورهای تولید، ساختار نهایی اعطا می کند.

۳۹
·    در سیستم نیروهای مولده جامعتی، رهبری (هدایت، ریاست، مدیریت) علمی، عنصر مهمی است.  

۴۰
·    انسان است که با شیئیت بخشی (مادیت بخشی) به معارف سوبژکتیو، به استعدادها و لیاقت ها و غیره خود، وسایل کار را فراهم می آورد.

۴۱
·    انسان است که  به مثابه نوع مولد تاریخی ـ مشخص معین مهمترین نیروی مولد است.

۴۲
·    این اما فقط در چارچوب مؤثریت مشترک مؤثر کلیه فاکتورهای سیستم نیروهای مولده جامعتی اعتبار دارد.  

۴۳
·    عوامل تشکیل دهنده نیروهای مولده جامعتی هر مرحله توسعه تاریخی که توسط انسان ها به طرز مؤثر هدایت می شوند، به شرح زیرند:  

الف
·    وسایل کار

ب
·    مواد و مصالح کار
پ
·    قبل از همه انسان مولد با توانایی های زیرین خود:

۱
·    با مهارت های کاری خود

۲
·    با تجارب کاری خود،
۳
·    با دانش خود در زمینه روندهای طبیعی، فنی و اقتصادی

۴
·    با استعدادها و لیاقت های خود در رابطه با استفاده فنی و اقتصادی مطلوب از دانش تجربی خود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر