پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان 
شین میم شین 
شیوه تولید
ادامه 
۹
·   
 روند تاریخی واقعی آدمیان با تولید جامعه ای
(جامعتی) نعمات مادی ضرور برای ارضای حوایج زندگی خود شروع می شود.
·   
 روندی که همواره پله به پله بالاتر می رود.
۱۰
·   
 مارکس و انگلس کاشفان قانون توسعه (تکامل) تاریخ
آدمیان بوده اند.
۱۱
·   
بنا بر
این قانون توسعه تاریخ بشری، آدمیان، قبل از هر چیزی، مثلا قبل از پرداختن به
سیاست، علم، هنر، مذهب و غیره، در وهله اول به چیزهای زیر نیاز دارند:
الف
·   
 به خوراک
ب
·   
 به آب 
پ
·   
 به مسکن
ت
·   
 به پوشاک (کفش و جوراب و کلاه و لباس)
۱۲
·   
 یعنی «تولید مایحتاج مادی حیاتی بی واسطه و
همراه با آن هر مرحله توسعه اقتصادی هر خلق و یا هر مقطع زمانی معین (زیربنای
اقتصادی. مترجم)، تشکیل دهنده بنیان لازم برای توسعه نهادهای دولتی، نگرش های
حقوقی، هنر و تصورات مذهبی انسان های مربوطه است.
·   
ضمنا بر
اساس این زیربنای اقتصادی می توان و باید به توضیح توسعه نهادهای دولتی، نگرش های
حقوقی، هنر و تصورات مذهبی انسان های مربوطه پرداخت.»
·   
(مارکس و
انگلس، «کلیات»، جلد ۱۹، ص ۳۳۵ ـ ۳۳۶)
۱۳
·   
روند جذب
و دفع آدمیان با محیط زیست خود، با تولید و یا با بازتولید نعمات مادی مشخص می
شود.
·   
روند مادی
ئی که خود آدمیان با کار پدید می آورند.
۱۴
·   
کار
جامعتی، چه بسا شاخص (مشخص کننده) نحوه و نوع خاص از آن خود کردن محیط زیست توسط
آدمیان است. 
·   
(«از آن
خود کردن» یکی از مفاهیم مهم مارکس بوده است.
·   
از آن خود
کردن چیزی احتمالا از سویی به معنی تجسم (مادیت یابی، جسمیت یابی، شیئیت یابی) دیالک
تیک سوبژکت ـ اوبژکت است.
·   
به معنی
نفوذ روح (اندیشه) در ماده (واقعیت عینی) است.
·   
از سوی
دیگر به معنی شناخت آن چیز است.
·   
درک و جذب
و هضم آن چیز است. مترجم) 
·   
مراجعه
کنید به کار
۱۵
·   
 نحوه و نوع مشخصی که آدمیان تولید می کنند،
همزمان نحوه معین طرز زندگی جامعتی آنها ست.
·   
نحوه معین
طرز زندگی آنها ست.
۱۶
·   
 آدمیان با تغییر محیط زیست خود به برکت کردوکار
عملی ـ شیئی (مادی) خویش، به تغییر روند زندگی عملی خویش نیز می پردازند و در
نتیجه به تغییر خویشتن خویش نیز مبادرت می ورزند.
ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر