پروفسور دکتر
هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین
بخش هفتم
توسعه جامعه شناسی بورژوائی
در کشورهای مختلف سرمایه داری:
قسمت چهارم
جامعه شناسی در المان
پیشکش به
کاظم انصاری
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین
بخش هفتم
توسعه جامعه شناسی بورژوائی
در کشورهای مختلف سرمایه داری:
قسمت چهارم
جامعه شناسی در المان
پیشکش به
کاظم انصاری
71
نیکلاس
لومن (1927 ـ 1998)
جامعه شناس
تئوریسین جامعه
نماینده سیستمتئوری سوسیولوژیکی آلمانی
و سیبرنتیک اجتماعی
جامعه شناس
تئوریسین جامعه
نماینده سیستمتئوری سوسیولوژیکی آلمانی
و سیبرنتیک اجتماعی
·
نیکلاس لومن سیستم های اجتماعی را
به سه دسته تقسیم می کند:
الف
·
سیستم های اینتر اکسیون که مبتنی
بر ادراک متقابل حضار اند.
ب
·
سیستم های اجتماعی ئی که شامل
اعمال کومونیکاتیو (مبتنی بر هماندیشی) قابل نیل متقابل افراد مربوطه اند.
پ
·
سیستم های حزبی (سازمانی، تشکیلاتی)
که به عنوان بخشی از سیستم های جامعه اند و مشخصه شان عضویت فرمال، شرایط عضویت و
ترک عضویت است.
72
·
وظیفه سیستمتئوری و اوولوسیونتئوری
عبارت است از توضیح چگونگی تشکیل سیستم های اجتماعی ببرکت روند های خودگزینی و
مرزبندی.
الف
·
این روند تشکیل اما تحت شرایط خاصی
صورت می گیرد.
·
آن سان که سیستم های متشکله منبعث
از یکدیگر نیستند.
ب
·
همه سیستم های اجتماعی بنا بر
فرمول اینتر اکسیون تشکیل نمی شوند.
پ
·
همه سیستم های اجتماعی بنا بر
فرمول جامعه و بویژه بنا بر فرمول حزب و سازمان، تشکیل نمی شوند.»
·
(همانجا،
ص 13)
73
·
طرح نیکلاس لومن، عمدتا بر سیستم
«جامعه» تمرکز دارد، که بنظرش از سوئی بواسطه کومونیکاسیون (هماندیشی) تشکیل می
شود و از سوی دیگر ظرفیت اوولوسیونی دارد.
74
·
بنابرین، می توان گفت که طرح
نیکلاس لومن، مبتنی بر «پیوند سیستمتئوری، اوولوسیونتئوری و کومونیکاسیونتئوری
است.»
·
(لومن،
«سیستمتئوری، اوولوسیونتئوری و کومونیکاسیونتئوری» در اثر او تحت عنوان «روشنگری
سوسیولوژیکی»، جلد 2، ص 196)
75
·
علیرغم آن، «سیستم» در آثار نیکلاس
لومن به مثابه مقوله اساسی کذائی نمودار می گردد:
الف
·
نیکلاس لومن در دورنمای
سیستمتئوریکی با تشکیل تمایز میان سیستم و محیط زیست، جامعه را سیستم تلقی می کند.
ب
·
نیکلاس لومن در دورنمای اوولوسیونتئوریکی
با توجه به روند های اوولوسیونی، سیستم را «جامعه» محسوب می دارد:
1
·
با توجه به روند های اوولوسیونی تنوع
(وریاسیون، نحوه ترکیب عناصر سیستم)
2
·
با توجه به روند های گزینش (انتخاب،
سلکسیون، انتخاب رخداد های متناسب با سیستم)
3
·
با توجه به روند های تثبیت (سازمان
یابی عناصر سیستم)
پ
·
نیکلاس لومن در دورنمای کومونیکاسیونتئوریکی،
سیستم را از این لحاظ که انتقال، تشکیل سیستم و تحقق اوولوسیون به چه نحوی به «کومونیکاسیون»،
تنوع، انتخاب و تثبیت می انجامد، به مثابه «جامعه» موضوعیت می بخشد (تماتیزه می
کند.)
76
·
وجه مشترک سیستمتئوری، رفتارتئوری
و اینتر اکسیونتئوری نیکلاس لومن عبارت است از سلطه پیشاپیش «ناتورالیسم» در مکتب
او.
الف
·
نیکلاس لومن هم «سوسیال» را ناشی
از طبیعت مستقل از زمان و مکان می داند.
·
ناشی از «طبیعتسیستم» می داند.
ب
·
«طبیعتسیستم
از سوئی با معناسازی مرتبط با عمل فردی و منتج از عمل فردی در رابطه قرار داده می شود
و از سوی دیگر مبتنی بر معیاری قلمداد می شود که خود «مسبب» تمییز خویشتن خویش و توسعه
خویشتن خویش است.»
77
·
از هر دو جنبه می توان به موضع ایدئالیستی
نیکلاس لومن پی برد.
·
طرز استدلال نیکلاس لومن، فقط ایدئالیستی
نیست، بلکه علاوه بر آن، مقولات سیستمتئوریکی او به دلیل «استقلال از زمان و مکان»،
«فاقد محتوا و موضوع» اند.
·
(تیادن،
«بازتاب بحران و تئوری بحران»، 1975، ص 95)
78
·
فقدان محتوا و تعین، ضمنا به طرح
نیکلاس لومن، دلبخواهیت خارق العاده می بخشند.
·
برای اینکه فقدان محتوا و تعین، «تئوری
را به جائی سوق می رسانند که بتواند سرلوحه و الگوی بازتاب فونکسیونالیستی را بر
هر موضوع تجربی دلبخواه واقعیت اجتماعی پیاده کند.»
·
(همانجا)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر