۱۳۹۵ مرداد ۲۵, دوشنبه

شیئ (موضوع)


پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
    
·        شیئ (موضوع)  به چیزی اطلاق می شود که در «ضد» سوبژکت است.
·        چیزی که کردوکار مادی و معرفتی سوبژکت بر روی آن انجام می گیرد.

1
·        شیئ (موضوع) به معنی محدود کلمه اغلب مترادف با مفاهیم زیر است:

الف
·         «چیز»

ب
·        «اوبژکت»

پ
·        «موضوع» و غیره  

2
·        واقعیت عینی از اشیاء تشکیل می یابد (ذرات هسته ای، اتم ها، اجسام میکروسکوپی و ماکروسکوپی، اندام ها، انسان ها و غیره) که خواص و مشخصات و مسندات معینی شامل حال شان می شوند و در روابط معینی با یکدیگر قرار می گیرند.

3
·        اینکه شیئ (موضوع)  معینی حاوی خواص و مشخصات معینی است و در رابطه معینی نسبت به اشیاء دیگر قراردارد، واقعیت امر نامیده می شود.

4
·        مفهوم واقعیت امر حاکی از آن است که اشیاء (موضوعات)  رفتار معینی از خود نشان می دهند.

5
·        اشیاء (موضوعات)  را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

الف
·        اشیاء (موضوعات)  مادی که با آنها واقعیات امور مادی مطابقت دارند.

ب
·        اشیاء (موضوعات)  فکری که با آنها واقعیات امور فکری مطابقت دارند.

6


·        کره زمین یک شیئ مادی است.

7
·        این فاکت که کره زمین سیاره ای است، حاکی از واقعیت امرمادی ئی است.

8
·        اعداد اما اشیاء (موضوعات)  فکری اند که در ضمیر و ذهن انسانی وجود دارند.

9
·        اشیاء (موضوعات)  فکری اگرچه در مقایسه با اشیاء مادی اصولا کیفیات متفاوتی دارند، ولی خود از اشیاء مادی ریشه می گیرند.

10
·        واقعیت امر فکری حاکی از آن است که اشیاء فکری، حاوی رفتار معینی اند.

·        رابطه «2 + 2 = 4 » یک واقعیت امر فکری را تشکیل می دهد.

11
·        اشیاء مادی و فکری می توانند عناصر طبقه ای را تشکیل دهند:

الف
·        به عنوان مثال، الکترون ها عناصر طبقه ذرات هسته ای اند.

ب
·        اعداد 1 ، 2 ، 3 ... عناصر اعداد طبیعی اند.

12
·        طبقات اشیاء نیز می توانند خود به عنوان اشیاء محسوب شوند:
·        مثلا اعداد طبیعی را می توان به عنوان طبقات مجموعه های همرقم محسوب داشت، که عدد 2 حاکی از طبقه ای برای مجموعه های دو عنصری است.

13
·        موضوع هر علم عبارت است از کلیت خواص، مشخصات، قوانین ساختاری، قوانین حرکتی و غیره اوبژکت های معین مادی و یا فکری که در علم مورد نظر، مورد بررسی قرار می گیرند.

14
·        موضوعات هر دانش و شناخت، مستقل از آن دانش و شناخت وجود دارند و در ضمیر انسانی بکمک مفاهیم منطبق با آنها، انعکاس می یابند.

15
·        این حقیقت امر که اشیاء، رفتار معینی از خود نشان می دهند، حاوی خواص و مشخصات معینی اند و در روابط معینی با اشیاء دیگر قرار دارند، در ضمیر انسان ها به شکل احکام (جملات)   انعکاس می یابند.

·        مراجعه کنید به چیز، مفهوم، حکم، واقعیت، واقعیت عینی،  حقیقت، واقعیت امر، حقیقت امر در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر