پروفسور
دکتر گئورگ کلاوس
پروفسور
دکتر گونتر کروبر
برگردان شین
میم شین
·
شیئ (موضوع) به چیزی اطلاق می شود که در «ضد» سوبژکت است.
·
چیزی که کردوکار مادی و معرفتی سوبژکت بر روی آن انجام
می گیرد.
1
·
شیئ (موضوع) به معنی محدود کلمه اغلب مترادف با مفاهیم
زیر است:
الف
·
«چیز»
ب
·
«اوبژکت»
پ
·
«موضوع» و غیره
2
·
واقعیت عینی از اشیاء تشکیل می یابد (ذرات هسته ای، اتم ها،
اجسام میکروسکوپی و ماکروسکوپی، اندام ها، انسان ها و غیره) که خواص و مشخصات و مسندات
معینی شامل حال شان می شوند و در روابط معینی با یکدیگر قرار می گیرند.
3
·
اینکه شیئ (موضوع) معینی حاوی خواص و مشخصات معینی است و در رابطه
معینی نسبت به اشیاء دیگر قراردارد، واقعیت امر نامیده می شود.
4
·
مفهوم واقعیت امر حاکی از آن است که اشیاء (موضوعات) رفتار معینی از خود نشان
می دهند.
5
·
اشیاء (موضوعات) را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
الف
·
اشیاء (موضوعات) مادی که با آنها واقعیات امور مادی مطابقت دارند.
ب
·
اشیاء (موضوعات) فکری که با آنها واقعیات امور فکری مطابقت
دارند.
6
·
کره زمین یک شیئ مادی است.
7
·
این فاکت که کره زمین سیاره ای است، حاکی از واقعیت امرمادی
ئی است.
8
·
اعداد اما اشیاء (موضوعات) فکری اند که در ضمیر و ذهن
انسانی وجود دارند.
9
·
اشیاء (موضوعات) فکری اگرچه در مقایسه با اشیاء مادی اصولا
کیفیات متفاوتی دارند، ولی خود از اشیاء مادی ریشه می گیرند.
10
·
واقعیت امر فکری حاکی از آن است که اشیاء فکری، حاوی
رفتار معینی اند.
·
رابطه «2 + 2 = 4 » یک واقعیت امر فکری را تشکیل می دهد.
11
·
اشیاء مادی و فکری می توانند عناصر طبقه ای را تشکیل
دهند:
الف
·
به عنوان مثال، الکترون ها عناصر طبقه ذرات هسته ای اند.
ب
·
اعداد 1 ، 2 ، 3 ... عناصر اعداد طبیعی اند.
12
·
طبقات اشیاء نیز می توانند خود به عنوان اشیاء محسوب
شوند:
·
مثلا اعداد طبیعی را می توان به عنوان طبقات مجموعه های
همرقم محسوب داشت، که عدد 2 حاکی از طبقه ای برای مجموعه های دو عنصری است.
13
·
موضوع هر علم عبارت است از کلیت خواص، مشخصات، قوانین
ساختاری، قوانین حرکتی و غیره اوبژکت های معین مادی و یا فکری که در علم مورد نظر،
مورد بررسی قرار می گیرند.
14
·
موضوعات هر دانش و شناخت، مستقل از آن دانش و شناخت وجود
دارند و در ضمیر انسانی بکمک مفاهیم منطبق با آنها، انعکاس می یابند.
15
·
این حقیقت امر که اشیاء، رفتار معینی از خود نشان می
دهند، حاوی خواص و مشخصات معینی اند و در روابط معینی با اشیاء دیگر قرار دارند، در
ضمیر انسان ها به شکل احکام (جملات) انعکاس می یابند.
·
مراجعه کنید به چیز، مفهوم، حکم، واقعیت، واقعیت عینی، حقیقت، واقعیت امر، حقیقت امر در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر