۱۳۹۴ آذر ۱۴, شنبه

شعری از میررا علی معجز (3)


میرزا علی معجز
(1252 ـ 1313) (1873 ـ 1934)
رسول پیگیر هومانیسم، رنسانس و روشنگری
ویرایش، ترجمه و تحلیل از
میمحا نجار

بیلمه دیم
 (کلیات میرزا علی معجز صفحه 25) 
  
·        «دشمن دین گویده گزیر قوش کیمی
·        معبدی ویران ایده گجدیر، اگیل
·        کس سسیوی، باشوا بیر چاره قیل!»
·        قارئ قرآنه دیدیم،بیلمه دیم.

·        «دشمن دین در آسمان، پرنده وار می چرخد
·        خطر تخریب مسجد در بین است، هشدار!
·        صدایت را ببر و فکری به حال خود کن!»
·        به قرآنخوان اگر گفتم، غلط کردم.

*****

·        گورجک الینده غزیته، جعفرین
·        رنگی پوزولدی، ضریحی کورلادی
·        غیظه گلیب، بومب کیمی پاتلادی
·        آغزینه قورخانه دیدیم، بیلمه دیم.

·        روزنامه را که جعفر به دستم دید
·        به جوش آمد، پریشان شد
·        پس آنگه مثل بمبی منفجر گردید.
·        دهانش را اگر دود کش بنامیدم، غلط کردم.

*****

·        «وزر وبالی گنهی بوینوما
·        مشدی جانوم، ویر پولیوی آجلارا
·        پیکری عریانلارا، محتاجلارا
·        گتمه خراسانه»، دیدیم، بیلمه دیم.

·        «گناه و سؤال و جوابش به پای من
·        مشدی جانم، نرو به خراسان
·        خرج سفر را بده به بی چیزان
·        به برهنگان، به محتاجان!»، اگر گفتم، غلط کردم.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر