پروفسور دکتر وینفرید شرودر
پروفسور دکتر کارل هاینتس بارک
برگردان شین میم شین
2
روشنگری واپسین اسپانیا
1
·
بنیانگذار و سردمدار بزرگ روشنگری
واپسین اسپانیا یوولانوس نام داشت که در سال 1795
به دستور رژیم کتابی تحت عنوان «گزارشی راجع به اصلاحات ارضی» تألیف کرد که حاوی
برنامه فلسفه و سیاست روشنگری واپسین اسپانیا بوده است.
2
·
روشنگری واقعی اسپانیا تقریبا با
دوره سلطنت کارل سوم (1759 ـ 1788) همزمان بوده است.
3
·
روشنگری اسپانیا در این برهه زمانی
بمثابه یک جنبش معنوی راهنما وارد عمل می شود و به تدوین جهانتصویر فلسفی عملگرائی
(پراتیک گرائی) مبادرت می ورزد که موجب راهیابی حسگرائی
به کلیه عرصه های دانش می شود.
·
مراجعه کنید به پراتیک، حسگرائی (سنسوئالیسم)
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
4
·
کتاب چهارجلدی ورنی تحت عنوان «متد اصیل تحصیل» در سال 1760 از زبان
پرتقالی به زبان اسپانیائی ترجمه و منتشر
می شود، که حاوی طرح سنسوئالیستی (حسگرائی) بوده است.
5
·
اختلافات و تضادهای جاری در
روشنگری اسپانیا (همانطور هم در روشنگری فرانسه) انعکاس اختلافات و تضادهای درونکلیسائی
اسپانیا و فرقه های مختلف مذهبی بوده اند.
·
در این مبارزات نیروهای ینزه نیستی
بر یزوئیست ها غالب می آیند.
6
دنیس دیدرو (1713 ـ 1784)
یکی از خلاق ترین اندیشمندان ماتریالیست روشنگری اروپا
از مؤلفین برجسته دایرة
المعارف
از همکاران و دوستان دآلمبر، روسو، کاندیلا
·
با تبعید فرقه یزوئیستی در سال
1767 از سوی وزارتخانه دولتمدار روشنگری گرائی بنام آراندا
(1718 ـ 1799) که یکی از دوستان دیدرو بود، حزب
طرفدار روشنگری اسپانیا به پیروزی قطعی و تعیین کننده ای نایل می آید.
7
·
در دوره سلطنت کارل سوم تلاش های نسبتا موفقیت آمیزی در راستای
بنیانگذاری کلیسای دولتی اسپانیائی صورت می گیرند، دامنه قدرت دستگاه تفتیش عقاید
محدود می شود و سرانجام در سال 810 از بین می رود.
8
·
روشنگران اسپانیائی از قبیل آراندا، کامپومنس (1723 ـ 1802)، فلوریدا بلانکا (1728 ـ 1808) و یوولانوس در این دوره پست های کلیدی در وزارتخانه ها را
به دست می گیرند و از قلب دانشگاه ها و انستیتوهای روشنگری گرا به تأثیرگذاری خود
ادامه می دهند.
9
·
تأسیس «مجامع اقتصادی دوستان کشور»
یکی از مهمترین حوادث این دوره بشمار می رود که به سرمشقی از مجمع باسکی (سال
بنیانگذاری 1764) در سال های 60 و 70 مثل قارچ از زمین می رویند.
10
·
این مجامع که محل فعالیت محافل
روشنگری اسپانیا بوده اند، به مراکز روحیه روشنگری اسپانیا بدل می شوند.
11
·
این مجامع بوده اند که برنامه های
اصلاحات اقتصادی و تربیتی را تدوین کرده اند و آماج شان تحقق روشنگری از طریق
تربیت و غلبه بر عقب ماندگی ملت اسپانیا بوده است.
12
·
توسعه نیروهای مولده به نفع ملت که
بر دوش مجموعه مردم سنگینی می کرد، می بایستی در وهله اول با جلب اقشار غیرمولد
اشرافی اسپانیا و توده های عظیم روستاها و همچنین توده های فقیر انجام گیرد.
13
·
روشنگری اسپانیا در این دوره نیز
در تئوری سیاسی از ایدئال استبداد روشنگری گرا دست برنمی دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر