۱۳۹۴ دی ۴, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (63)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

سوره بقره
آیه (١٢٦)  
  وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۖ قَالَ وَمَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَىٰ عَذَابِ النَّارِ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ  
و (به ياد آوريد) هنگامى را كه ابراهيم عرض كرد:
«پروردگارا، اين سرزمين را شهر امنى قرار ده
و اهل آن را
- آنها كه به خدا و روز بازپسين، ايمان آورده‏اند –
از ثمرات (گوناگون)، روزى ده
(گفت:)
«ما دعاى تو را اجابت كرديم
 و مؤمنان را از انواع بركات، بهره‏ مند ساختيم
 (اما به آنها كه كافر شدند، بهره كمى خواهيم داد
 سپس آنها را به عذاب آتش مى ‏كشانيم
و چه بد سرانجامى دارند»  

·        در این آیه، طرز تفکر خدا و خلیل خدا تبیین می یابد:

1
و (به ياد آوريد) هنگامى را كه ابراهيم عرض كرد:
«پروردگارا، اين سرزمين را شهر امنى قرار ده

·        بنا بر این آیه، ابراهیم و سکنه شهر انگار خودشان الکن و علیل و ذلیل اند و نمی توانند گرد هم آیند و با هم حرف بزنند و اختلافات خود را حل کنند و امنیت شهر را تأمین کنند.
·        به همین دلیل ابراهیم دست به دعا برمی دارد و از خدا می خواهد که شهرشان را امن کند.

·        این هنوز همه درخواست های ابراهیم نیست. 

2
و اهل آن را
- آنها كه به خدا و روز بازپسين، ايمان آورده‏اند –
از ثمرات (گوناگون)، روزى ده

·        ابراهیم علاوه بر امنیت شهر از خدا می خواهد که خدا از میوه های رنگارنگ هم به سکنه شهر بدهد.

·        بنا بر این آیه، خدا هم فونکسیون پاسبان و پلیس و ژاندارمری را به عهده می گیرد و هم فونکسیون باغبان و جالیزبان را.
·        هم برای سکنه شهر سیب و گلابی و انجیر و خرما می آورد و هم خربزه و هندوانه و گرمک.

·        این هم هنوز تمامی درخواست ابراهیم نیست.

3
و اهل آن را
- آنها كه به خدا و روز بازپسين، ايمان آورده‏ اند –
از ثمرات (گوناگون)، روزى ده

·        ابراهیم نمی خواهد که خدا از ثمرات گوناگونش به همه سکنه شهر بدهد.

·        خدا باید سیب و گلابی و انجیر و خرما و خربزه و هندوانه را فقط به کسانی بدهد که به خدا و روز قیامت ایمان آورده اند.

4
·        از همین دو درخواست ابراهیم می توان به عقب ماندگی فکری او پی برد.
·        چون امنیت شهر فقط در صورتی ـ آن هم تازه با هزار مصیبت ـ می تواند تأمین شود که خدا به همه سکنه شهر از میوه جات خود بدهد.
·        در غیر اینصورت دعوای «تو بخور ـ من تماشا کنم» اوج خواهد گرفت.
·        گیرم که بخشی از سکنه شهر به خدا و روز قیامت ایمان ندارند، ولی شکم که دارند.
·        اگر آنها هم هوس هندوانه کنند، امنیت شهر به هم خواهد خورد.
·        در آن صورت جنگ هندوانه شعله ور خواهد شد و خشک و تر را به آتش خواهد کشید.

5
خدا گفت:
«ما دعاى تو را اجابت كرديم
 و مؤمنان را از انواع بركات، بهره‏ مند ساختيم

·        خدا هم دعای ابراهیم را اجابت می کند و به مؤمنین میوه و خربزه و غیره می دهد.
·        مترجم حزب الله اما عاقل تر از ابراهیم است:

6
(اما به آنها كه كافر شدند، بهره كمى خواهيم داد

·        مترجم حزب الله به میل خود از کیسه خلیفه که خود خدا باشد، به بقیه هم که ایمان نیاورده اند، هندوانه می بخشد، البته کمتر از مؤمنین.
·        تا دست به شورش نزنند و امنیت شهر را به خطر نیندازند.

·        ولی خدا ظاهرا با مترجم حزب الله موافق نیست: 

7
سپس آنها را به عذاب آتش مى ‏كشانيم
و چه بد سرانجامى دارند»  

·        هنوز هندوانه مترجم حزب اللهی از حلق خلق بی ایمان پایین نرفته که  خدا با هارت و پورت وارد صحنه می شود و از عذاب الیم و سرانجام وخیم کفار خبر می دهد و هندوانه شیرین تر از شهد را به کام شان زهر می کند.

سوره بقره
آیه (١٢٧)  
وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
و (نيز به ياد آوريد) هنگامى را كه ابراهيم و اسماعيل، پايه‏هاى خانه (كعبه) را بالا مى‏بردند
 (و مى‏گفتند:)
«پروردگارا، از ما بپذير، كه تو شنوا و دانايى!  

·        از این آیه معلوم می شود که اسماعیل هم بسان پدرش مغز درست و حسابی در کاسه ی سر ندارد.
·        چون اگر خدا دانا بود، هرگز به ابراهیم نمی گفت که سر اسماعیل را از تنش جدا کند، تا بدین طریق او را امتحان کند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر