ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (١٠٩)
وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ
يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ
كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ
مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ ۖ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّىٰ
يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ
قَدِيرٌ
بسيارى
از اهل كتاب، از روى حسد، كه در وجود آنها ريشه دوانده،
آرزو مى كردند شما را بعد از اسلام و ايمان،
به
حال كفر باز گردانند
با اينكه حق براى آنها كاملا روشن شده است.
شما آنها را عفو كنيد و گذشت نماييد
تا خداوند فرمان خودش (فرمان جهاد) را بفرستد
خداوند بر هر چيزى توانا ست.
·
این آیه را بهتر است که نخست تجزیه
و بعد تحلیل کنیم:
1
بسيارى
از اهل كتاب، از روى حسد، كه در وجود آنها ريشه دوانده،
آرزو مى كردند شما را بعد از اسلام و ايمان،
به
حال كفر باز گردانند.
·
این جمله بندی قرآن کریم، تق و لق
است:
·
چون آرزو کردن کفر برای مؤمن چیزی
است و کافرسازی مؤمن، چیز بکلی دیگری است.
·
خدا و یا رسول اکرم بهتر است که سخن خود را درست فرمولبندی کنند:
الف
·
مثلا بگویند:
·
بسیاری از اهل کتاب آرزو می کردند
که شما کافر شوید.
ب
·
و یا بگویند:
·
بسیاری از اهل کتاب در صدد بر
گرداندن شما به کفر بودند.
2
بسيارى
از اهل كتاب، از روى حسد، كه در وجود آنها ريشه دوانده،
آرزو مى كردند شما را بعد از اسلام و ايمان،
به
حال كفر باز گردانند.
·
به همین دلایل گفته می شود که قرآن
مکتب بد آموزی است.
·
شاید یکی از دلایل پرت و پلا گوئی
مذهبی جماعت هم همین باشد.
·
گاهی به دشواری می توان منظور آنها
را از سخنان شان استخراج کرد.
3
بسيارى
از اهل كتاب، از روى حسد، كه در وجود آنها ريشه دوانده،
آرزو مى كردند شما را بعد از اسلام و ايمان،
به
حال كفر باز گردانند.
·
خدا در این آیه دلیل این نیت اهل
کتاب را در حسادت می داند.
·
این اما بدان معنی است که تضاد ایده
ئولوژیکی میان اهل کتاب و مسلمانان، یعنی گروش به اسلام و یا پرهیز از آن و ماندن
در دین خویش، نه علت اجتماعی ـ اقتصادی ـ سیاسی، بلکه علت پسیکولوژیکی دارد.
·
چون اهل کتاب حسودند، پس آرزو می
کنند که مسلمانان کافر شوند.
·
اگر نیت خدا و رسول اکرم،
عوامفریبی نباشد، قادر به تفکر و استدلال منطقی و تجربی نیست.
·
چون این طرز استدلال ساده لوحانه
است.
4
بسيارى
از اهل كتاب، از روى حسد، كه در وجود آنها ريشه دوانده،
آرزو مى كردند شما را بعد از اسلام و ايمان،
به
حال كفر باز گردانند.
·
خدا و یا رسول اکرم به تعریف تق و
لق حسادت هم می پردازند:
·
حسادت در وجود اهل کتاب ریشه
دوانده است.
·
کشف منظور خدا از ریشه دواندن
حسادت در وجود کسی آسان نیست.
·
حسادت و بخل و حب و غیره پدیده ها
و روندهای پسیکولوژیکی اند.
5
با
اينكه حق براى آنها كاملا روشن شده است.
·
اکنون تهمت دیگری به اهل کتاب زده
می شود:
·
اهل کتاب مطمئن اند که رسول اکرم
راست می گوید و رسول خدا ست.
·
ولی علیرغم آن به دین او ایمان نمی
آورند.
·
شاید به دلیل حسادت ذاتی شان و
شاید هم به دلایل دیگر باشد.
6
شما
آنها را عفو كنيد و گذشت نماييد
·
انگار باور به دین دیگر، ضمنا دینی
که خود رسول اکرم و خدا هم آن را برسمیت می شناسند، جرم بزرگی است و مؤمنین و
مسلمانان باید اهل کتاب را مورد عفو و اغماض قرار دهند.
·
همین روند و روال کماکان وجود
دارد.
·
وقتی که دگر اندیشان را قتل عام
نکنند، باید سرشان منت بگذارند که از تن شان جدا نکرده اند.
·
اما مابقی این آیه شنیدنی تر است:
7
شما
آنها را عفو كنيد و گذشت نماييد
تا
خداوند فرمان خودش (فرمان جهاد) را بفرستد
·
اکنون دلیل عفو و اغماض اهل کتاب
روشن می شود:
·
خدا و رسول اکرم مسلمانان را از
جنگ فردی با اهل کتاب منع می کند تا فرمان جهاد دهد.
·
یعنی قلع و قمع آنان را سازماندهی
کند و عملی سازد.
·
کسی هم نیست که بپرسد، باور به
همان خدا چرا باید بهانه ای برای قتل و غارت شان گردد؟
·
ماهیت طبقاتی اسلام اکنون آشکار می
گردد:
·
هدف رسول اکرم و طبقه حاکمه برده
دار، کشتار اهل کتاب و برده کردن زنان و جوانان و کودکان آنها و چپاول دار و ندارشان
است.
8
خداوند
بر هر چيزى توانا ست.
·
اگر خدا بر هر چیزی توانا ست، پس کاری
کند که اهل کتاب به رسول اکرم ایمان بیاورند و بهانه ای برای قتل و غارت شان وجود نداشته
باشد.
·
ضمنا حسادت کذایی را از وجود آنها ریشه
کن کند.
·
برای چه باید رسول خدا زحمت
لشکرکشی و آلودن دست خود به خون همنوعان به خود دهد؟
·
چرا خدا باید اینقدر بی اعتنا به خرد
باشد و برای حل مسائل و معضلات بدترین راه ها را انتخاب کند؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر