۱۳۹۴ دی ۳, پنجشنبه

روشنگری (34)



پروفسور دکتر وینفرید شرودر
پروفسور دکتر کارل هاینتس بارک
برگردان شین میم شین

4
روشنگری آلمان
 ادامه

6
·        در همین زمان با «فلسفه توده ای» جریانی انتقادی در فلسفه پا به صحنه می نهد که کم و بیش طرفدار سنسوئالیسم (حسگرائی) جان لاک و دئیسم آزاد اندیشان انگلیسی بوده و آن را با راسیونالیسم ولفی ـ لایب نیتسی می آمیخته است.

7
·        از این رو ست که فلاسفه توده ای را اکلکتیسین نام داده اند.

·        مراجعه کنید به سنسوئالیسم (حسگرائی)، اکلکتیسیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

8
·        آماج های مبارزاتی نمایندگان «فلسفه توده ای» بمثابه روشنگران راستین، بشرح زیر بوده اند:

الف
·        بر ضد ارتدوکسی کلیسائی بوده اند.

ب
·        بر ضد دگم های عقیدتی مسیحیت کاتولیکی و قبل از همه، مسیحیت لوتری بوده اند.

9
·        فلاسفه فلسفه توده ای بشرح زیر بوده اند:

الف
·        سولزر (1720 ـ 1779)

ب
·        مندلسون (1729 ـ 1786)

ت
·        نیکولای (1733 ـ 1811)

پ
·        بیستر(1749 ـ 1816)

ث
·        ابت (1738 ـ 1766)

ج
·        انگل (1741 ـ 1802)

ح
·        فدر (1740 ـ 1825)

خ
·        مایلرز (1747 ـ 1810)

10
·        در این دوره در علوم تاریخی و دولتی نیز روند روی برتافتن از استبداد روشنگری گرا و روی آوردن به جمهوریت و سلطنت مشروطه آغاز می شود.

11
·        تکانه های خاص در این زمینه از سوئیس جمهوریخواه اعمال می شود.

12
·        در سال 1758 میلادی آثار زیر در سوئیس منتشر می شوند:

الف
·        اثر بالتازار تحت عنوان «رؤیاهای پاتریوتیستی (میهن پرستی) یاران سوگند خورده بر وسیله احیای مجدد انجمن های کهن»

ب
·        آثار ایزه لین  

1
·        «رؤیاهای فلسفی و میهنی یک بشردوست» (1755)

2
·        «تاریخ بشریت» (1764 تا 1770)

13

·        در آلمان نیزافراد زیر به انتشار آثار زیر می پردازند:

الف
·        سیمرمن، «غرور ملی» (1758)

ب
·        موزر، «ارباب و نوکر» (1759)، که با آزادی پاتریویتستی (میهن پرستی) نقل می کند و «روحیه ملی آلمانی» (1765)

ت
·        ابت، «مرگ در راه میهن» (1765) و «خدمت» (176)

پ
·        زوننفلز، «عشق به میهن» (1771)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر