۱۳۹۴ دی ۳, پنجشنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (230)


جمعبندی از
مسعود بهبودی


میان همه ی جوی ها ، که همراه همه ی رود ها،
به دریا سرازیر می شدند
جوی کوچکی هم بود که هیچ میل سرازیر شدن
به دریا نداشت
وقتی سایر جوی ها پرسیدند:
«چرا؟»،
گفت:
«من ـ هر چند ـ در مقابل عظمت دریا نا چیز و خوارم
اما
«گمنامی گم نشده» را بیشتر از «شهرت گم شده»
دوست دارم.
کارو


جویی که 
به هر دلیلی 
به دریا نریزد،
موسیو کارو
از گنداب سر در می آورد.
یعنی
«گمنامی» اش را حفظ نمی کند، 
بلکه ماهیتش را به لجن می کشد.


واقعیت، عینی است.

1
واقعیت، مبدأ حرکت به سوی کشف حقیقت است.

2
حواس بشری واقعیت عینی را در آئینه ضمیر آدمی
منعکس می کنند.

3
حلاجی سیگنال های حسی به تشکیل  مفاهیم (واژه ها)  می انجامد.

4
دیالک تیک حسی ـ عقلی
سنسوئال ـ راسیونال

5
این پله اول شناخت است.

6
ولی هنوز به معنی شناخت دقیق نیست.

7
این شناخت حسی ـ عقلی است.

8
این اساسی است ولی کافی نیست.

9
از ترکیب  مفاهیم، احکام
و یا از ترکیب واژه ها، جملات
تشکیل می شوند.

10
دیالک تیک تجربی ـ نظری
امپیریکی ـ تئوریکی

11
این پله عالی تر شناخت است.

12
شناخت به معنی حقیقی کلمه در هم آمیزی دو دیالک تیک فوق الذکر صورت می گیرد:
دیالک تیک حسی ـ عقلی
دیالک تیک تجربی ـ نظری

13
حقیقت همیشه دیالک تیکی از نسبی و مطلق است.

14
حرکت بنی بشر به سوی حقیقت مطلق است
که نزدیک شدن بدان امکان پذیر و رسیدن بدان محال است.

شما بی کمترین تردید
همین چالش فکری را حتی نخوانده اید.

1
چون طرفداران عادولف در این چالش
فاشیست بودن او را منکر نمی شوند.

2
در مکتب فاشیسم و فوندامنتالیسم
فقط می توان هارت و پورت توخالی آموخت.

3
به جای تأمل و تمکین به حقیقت عینی
به طرفداران جسور حقیت عینی
تف افکند و توهین کرد.

4
توهین به توده های زحمت
کسب و کار فاشیسم و فوندامنتالیسم (همشیره فاشیسم) است.



ﺩﺭ ﮐﺎﺭ ﮔﻼﺏ ﻭ ﮔﻞ ﺣﮑﻢ ﺍﺯﻟﯽ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩ
ﮐﺎﯾﻦ ﺷﺎﻫﺪ ﺑﺎﺯﺍﺭﯼ ﻭ ﺁﻥ ﭘﺮﺩﻩ ﻧﺸﯿﻦ ﺑﺎﺷﺪ
حافظ

ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﺗﻢ ﻭ ﻣﻀﻤﻮﻥ ﺷﻌﺮ ﻧﯿﺴﺖ
ﺑﻠﮑﻪ ﺗﮑﺮﺍﺭ حروف «ش»  و «ک»  ﻭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺩﻭ ﺗﺼﻮﯾﺮ (؟)  ﻣﺘﻀﺎﺩ
« ﺷﺎﻫﺪ ﺑﺎﺯﺍﺭﯼ»  ﻭ «ﭘﺮﺩﻩ ﻧﺸﯿﻦ»  ﺍﺳﺖ .
ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﺎﻟﯿﺴﺖ ﻫﺎ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﻓﻮﺗﻮﺭﯾﺴﺖ ﻫﺎ
ﮐﻪ ﺍﺑﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﺤﺘﻮﺍ ﺍﻋﺘﻨﺎﯾﯽ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ
انها البته ﻣﯽ ﮐﻮﺷﯿﺪﻧﺪ ﺑﯿﻦ ﻓﺮﻡ ﻭ ﻣﺤﺘﻮﺍ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﯼ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﻨﺪ،
ﻫﺮﭼﻨﺪ ﮐﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺗﻮﻓﯿﻘﯽ ﻧﯿﺎﻓﺘﻨﺪ.
حریف


1
این به معنی فرمالیسم نیست.
اگرچه در این جور موارد
عناصر فرمال مورد توجه قرار می گیرند.

2
این استه تیک شعر است.

3
دیالک تیک عنصر و ساختار و سیستم شعر است.

4
ضمنا محدود به شعر هم نیست.

5
در نثر هم همین استه تیک رعایت می شود.

6
ضمنا
اینجا روند گذار از فرم طبیعی چیزها به فرم کالائی آنها
طرح می شود و توضیح داده می شود.
روند تولید کالا.

7
اینجا
دیالک تیک گل و گلاب،
دیالک تیک ماده خام و ارزش مصرفی (کالا)
به شکل دیالک تیک ناپیدا و پیدا،
به شکل دیالک تیک خام و «پخته»،
به شکل دیالک تیک طبیعت اول و طبیعت دوم (جامعه، انسان)،
به شکل دیالک تیک شاهد پرده نشین و شاهد بازاری

بسط و تعمیم می یابد.

بعضی ها بهتر است که قبل آیه نازل کردن
سری به اکابر بزنند
البته اگر در طویله اجامر دایر باشد
تا بلکه معجزه ای صورت گیرد و خواندن و نوشتن بیاموزند

2
هدف از اینهمه زحمت،
هماندیشی است.

3
هدف ابراز نظر خویش است و به محک زدن نظر خام خویش.
همین و بس.
تازه، اگر میسر شود.

4
عیرانی جماعت
دنبال عکس می گردند و نه اندیشه

5
آنها همه از دم
برای هر صاحبنظری
پرونده می جویند و پرونده می سازند.

6
کسی اعتنائی به هماندیشی و کمک به همنوع ندارد.

خود طبری نیز افسانه آمیز جلوه دادن مبارزان را
"از مختصات توده های عقب افتاده" می داند.
حریف


1
عیرانی ها خیلی چیزها را در حرف نمایندگی می کنند
و در عمل فراموش.

2
طبری هم به همین سان.

3
حزب توده تا سال  1332 بیشتر توده ای بود
تا پس از کودتای 28 مرداد.

4
حزب توده پس از پیروزی کودتا
پیوندش با توده قطع می شود
و با سیطره جو چریکی ـ فئودالی
توده را فراموش می کند
و به حزب شمال شهر استحاله می یابد.

5
هم دلیل پیوستن حزب توده به فدائیان فئودالی
و هم دلیل ضعف و استیصال فرقه های بیشمار مدعی حزب توده
همین است.

6
با ذره بین حتی نمی توان یک نفر توده ای
در میان این جماعت سرگردان سر در گریبان پیدا کرد.


مخالفت با شادی
وجه مشترک همه ادیان آسمانی است.
سؤال ولی این است که دلیلش چیست؟
در این زمینه مسیحیت بمراتب بدتر از اسلام است.

در عیران
شاید نبود مدرسه بهتر از بود آن باشد.
چون هر چه کمتر خرافه بیاموزی
به همان اندازه بیشتر درست می اندیشی
ضمنا احیانا بعدها
به وقت آموزش علم و دانش
دیگر نیازی به تخلیه طویله کله نخواهد بود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر