۱۳۹۴ دی ۲, چهارشنبه

«ایرانی» و «آلمانی» در آئینه این و آن (8)


ویرایش و تحلیل از
ربابه نون

پیشکش به خاطره ی خونین خواهرم
 نادیا انجمن  
 
نظر ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻢ ﺁﻟﻤﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ
ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ
راجع به ایرانیان:
  
ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻭﺯﯾﺒﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ
ﺯﯾﺮ ﺁﺭﺍﯾﺸﻬﺎﯼ ﻏﻠﯿﻆ ﺯﻧﺎﻧﻪ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ
ﻭ ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﻨﺪ ﺍﺯ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﻨﺪ.

·        خانم آلمانی در این دو جمله دو ایراد به دختران ایرانی (البته بلحاظ طبقاتی، نامشخص) می گیرد:

الف
·        ایراد اول دختران ایرانی، آرایش غلیظ و استتار صورت معصوم و زیبا در زیر پودر و کرم و رنگ است.
 
ب
·        ایراد دوم دختران ایرانی، بی برنامگی و بی دورنمایی است.

1
ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻭﺯﯾﺒﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ
ﺯﯾﺮ ﺁﺭﺍﯾﺸﻬﺎﯼ ﻏﻠﯿﻆ ﺯﻧﺎﻧﻪ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ.

·        آرایش زنان و پیرایش نران (تراشیدن ریش، موی سر و غیره) تازگی ندارد.
·        خاص زنان و نران ایرانی هم نیست.

·        آرایش اما چیست و به چه نیتی صورت می گیرد؟

2
ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻭﺯﯾﺒﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ
ﺯﯾﺮ ﺁﺭﺍﯾﺸﻬﺎﯼ ﻏﻠﯿﻆ ﺯﻧﺎﻧﻪ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ.

·        آرایش رقیق و بویژه غلیظ یکی از فرم های فرمالیسم (صورت گرایی)  است.
·        فرمالیسم نظری و عملی یکی از گشتاورهای اصلی ایده ئولوژی طبقه حاکمه امپریالیستی و اعضای طبقات اجتماعی واپسین است.

3
ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻭﺯﯾﺒﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ
ﺯﯾﺮ ﺁﺭﺍﯾﺸﻬﺎﯼ ﻏﻠﯿﻆ ﺯﻧﺎﻧﻪ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ.

·        در فرمالیسم عملی فرم چیزها ایدئالیزه می شود و محتوای آنها همان می ماند که بوده است.
·        مواد معدنی لازم برای تولید قوری چای، همان می ماند که از دیرباز بوده است.
·        فرم قوری اما توسعه داده می شود و مصرف کننده پسندتر می گردد.
·        قوری بدین طریق استه تیک خاصی کسب می کند و ضمنا استفاده از آن تسهیل می گردد و ایدئال تر می شود.

·        این جنبه فرمالیسم در تولید مایحتاج مردم مثبت است و سرمایه گذاری چشمگیری هم در این زمینه صورت می گیرد.
·        در اثر این فرمالیسم عملی، انواع مختلف مواد مصرفی از وسایل خانگی تا وسایل کار و ورزش و تفریح و تفنن و طب و غیره تولید و تهیه می شود، که به بهبود زندگی مردم کمک می رسانند.

4
ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻭﺯﯾﺒﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ
ﺯﯾﺮ ﺁﺭﺍﯾﺸﻬﺎﯼ ﻏﻠﯿﻆ ﺯﻧﺎﻧﻪ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ.

·        آرایش اندام در فرم های مختلف از قبیل ایدئالیزه کردن اندام، از طریق نرمش و ورزش و جراحی و مانی پولاسیون و تزیین، احتمالا از عرصه تولید مواد مصرفی وارد عرصه زندگی اجتماعی و انسانی شده است.
·        همانطور که فرم مبل و یا صندلی تکمیل و تصحیح و ایدئال و مطلوب می شود، به همان سان نیز اندام انسان ها بسته به نیاز مشتری، مصرف کننده و یا عرضه کننده آن، مانی پولیزه می شود.
·        فوتبالیست از قبل همان نبوده که بعدا در کنسرن های فوتبال از او ساخته می شود.
·        تنیس باز و دوچرخه ران و غیره هم به همین سان.
·        بادیگارد و نیروی ویژه و نیروهای رزمی و جاسوسی و غیره همه بدون استناء فرمالیزه می شوند.

5
ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻭﺯﯾﺒﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ
ﺯﯾﺮ ﺁﺭﺍﯾﺸﻬﺎﯼ ﻏﻠﯿﻆ ﺯﻧﺎﻧﻪ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ.

·        این فرمالیزاسیون اما ـ چه بسا ـ به بهای نسیان محتوا و یا حتی تخریب محتوا صورت می گیرد:

الف
·        محتوای افراد مختلف یاد شده، در بهترین حالت، دست نخورده می ماند.
·        شخصیت آنها چه بسا کودک واره می ماند.
·        مایکل جکسون نمونه ای بارز در این زمینه بوده است.

ب
·        محتوای آنها (شخصیت و شعور و روح و وران آنها)  اما در بدترین حالت، به ساز فرم می رقصد و تحریف و یا حتی تخریب می شود.

6
·        در کنسرن های ورزشی مثلا در کنسرن های تنیس اسپانیا، بازیکنان تنیس مورد استحمار رادیکال قرار می گیرند.
·        یعنی از سر تا پا خر می شوند.
·        آن سان که تنیس باز مثلا یوگوسلاوی از تکه تکه شدن خونین وطنش بی خبر می ماند.

·        بدین طریق و با این ترفند قهرمانان ورزشی چه بسا محبوب القلوب گلوبال (تمام راضی) «تربیت» می شوند که کمترین تفاوتی با کره خری ندارند و حتی ناتوان از حرف زدن معمولی اند.

·        یکی از مضرات فرمالیسم همین است.

·        سلب آدمیت و شخصیت از اعضای جامعه و جهان و جا زدن این غارت به معنی اعطای شخصیت و آدمیت به آنها.

·        ابزار واره سازی (اینسترومنتالیزاسیون) اعضای جامعه و جهان همین است.

6
ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻭﺯﯾﺒﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ
ﺯﯾﺮ ﺁﺭﺍﯾﺸﻬﺎﯼ ﻏﻠﯿﻆ ﺯﻧﺎﻧﻪ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ.

·        به همین دلیل فرمالیزاسیون افراد انسانی با بحران زندگی شخصی آنان توأم و همراه می گردد.
·        غلبه بر این بحران نه آسان است و نه امکان پذیر.
·        بدین طریق انسان های مطلقا تک بعدی «تربیت» می شوند که بسان ابزاری فقط به درد کار معینی می خورند و اگر مورد مصرف شان از بین رود، تار و پود وجودشان را بی معنایی فرامی گیرد و مضمحل می گردند.

7
ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻭﺯﯾﺒﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ
ﺯﯾﺮ ﺁﺭﺍﯾﺸﻬﺎﯼ ﻏﻠﯿﻆ ﺯﻧﺎﻧﻪ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ.

·        یکی دیگر از فرم های رایج تر و عمومی تر فرمالیسم مد است.
·        مد همه عرصه های مصرفی و زندگی را شامل می شود.
·        کنسرن های مد نه تنها فرم البسه اعضای جامعه و جهان از کلاه تا جوراب را تعیین و تحمیل می کنند، بلکه حتی نحوه رفتار و گفتار و افکار آدمیان را.  
·        بدین طریق و با این ترفند بخش اعظم انرژی و نیروی انسان ها صرف رقصیدن به ساز کنسرن های مد می شود که چیزی جز رقصیدن به ساز فرمالیسم نیست.
·        تعجبی ندارد که بخش اعظم اوقات اعضای جامعه در فروشگاه ها تلف می شود.

8
ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻭﺯﯾﺒﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ
ﺯﯾﺮ ﺁﺭﺍﯾﺸﻬﺎﯼ ﻏﻠﯿﻆ ﺯﻧﺎﻧﻪ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ.

·        آرایش غلیظ هم در ایران و هم در متروپول ها از قدیم رراج داشته و کماکان رواج دارد.
·        آرایش غلیظ یکی از فرم های نمودین زندگی از طریق جندگی بوده است و است.
·        ضرب المثل های رایج در میان مردم نیز دال بر قدمت همین آرایش غلیظ است:
·        «در آمد جنده، برای خرید لوازم آرایشی (پودر و کرم و غیره)  صرف می شود.»

9
ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻭﺯﯾﺒﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ
ﺯﯾﺮ ﺁﺭﺍﯾﺸﻬﺎﯼ ﻏﻠﯿﻆ ﺯﻧﺎﻧﻪ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ.

·        اگر در ایران زنان و دختران به این روز افتاده باشند، باید از خود پرسید:
·        «چرا و به چه دلیل؟»    

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر