ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (١١٠)
وَأَقِيمُوا
الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ
مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
و
نماز را برپا داريد و زكات را ادا كنيد
و هر كار خيرى را براى خود از پيش مىفرستيد،
آن
را نزد خدا (در سراى ديگر) خواهيد يافت
خداوند به اعمال شما بينا ست.
·
خدا و یا رسول خدا در این آیه دعوت
به اقامه نماز و دادن زکات می کند.
·
منظور از نماز را می دانیم.
·
منظور از زکات چیست؟
1
زکات
از
دستورات اسلامی است و یکی از فروع دین است
زکات
در مورد چیزهایی وضع شده که
انسان
آنها را بکمک طبیعت تولید
می کند.
یعنی
بخش اعظم تولید به عهده طبیعت است.
مثلا
در تولید گندم، فکر و عمل انسان دخالت کمتری دارد.
کار
اصلی به عهده طبیعت است.
ازاین
رو اسلام
از مسلمان می
خواهد که
مقداری
از آن را
در اختیار جامعه
قرار دهد.
برای
برنج اما زکات تعیین نشده است.
زکات
فقط بر 9 چیز واجب است:
«گندم»
«جو»
«خرما»
«کشمش»
«طلا»
«نقره»
«گوسفند»
«گاو»
«شتر»
گیرندگان
زکات:
فقرا
مسکین ها
(کسانی که در نهایت نیازمند اند.)
مامورین جمع آوری زکات
مؤلفهٔ قلوب
مامورین جمع آوری زکات
مؤلفهٔ قلوب
کسانی که
احتمالاً کدورتی از اسلام دارند و باید رفع کدورت شوند.
آزادسازی بردگان
مقروضین
در راه خدا
در راه ماندگان
آزادسازی بردگان
مقروضین
در راه خدا
در راه ماندگان
2
و
نماز را برپا داريد و زكات را ادا كنيد
و هر كار خيرى را براى خود از پيش مىفرستيد،
آن
را نزد خدا (در سراى ديگر) خواهيد يافت
·
خدا و یا پیامبر در این آیه دیالک
تیک داد و ستد را به شکل دیالک تیک زکات دنیوی و اجر اخروی بسط و تعمیم می دهد:
·
مؤمن در این دنیا زکات می دهد به
امید اینکه خدا در آن دنیا همان را به او بازپس دهد.
·
این بدان معنی است که رابطه خدا با
انسان رابطه مبتنی بر داد و ستد است و نه مبتنی بر ایمان و عشق و غیره.
·
زکات داده می شود تا اجر، ستانده
شود.
3
·
سعدی به همین دلیل بر آن است که
جای فقرا، اعماق دوزخ است و نه آغوش حوری و غلمان.
·
مفلسین که زکات و مال امام و غیره
نمی دهند تا در آخرت به ازای آن چیزی دریافت کنند.
4
·
سؤال ولی این است که این داد و ستد
در مورد نماز از چه قرار خواهد بود؟
·
نمازگزار که چیزی نمی دهد تا به
ازای آن در سرای دیگر، چیزی دریافت کند.
5
خداوند
به اعمال شما بينا ست.
·
این جمله حاوی تهدیدی است که در
فرم های مختلف تکرار می شود.
·
در اثر این تهدید ها ست که آب خالی
هم از حلق خلق پایین نمی رود.
·
خدا بسان میر غضبی در هر لحظه
بالای سر خلق ایستاده است تا به محض لغزشی حساب شان را برسد.
6
سوره بقره
آیه (١١١)
وَقَالُوا
لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ۗ تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ ۗ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ
كُنْتُمْ صَادِقِينَ
آنها
گفتند:
«هيچ
كس، جز يهود يا نصارى، هرگز داخل بهشت نخواهد شد.»
اين آرزوى آنها ست!
بگو:
«اگر
راست مى گوييد، دليل خود را (بر اين موضوع) بياوريد!»
·
در این آیه از جنگ ایده ئولوژیکی میان
مسلمانان و اهل کتاب پرده برمی افتد:
·
اهل کتاب اسلام را به عنوان دین اصلا
برسمیت نمی شناسند و بهشت را منحصر به خود می پندارند.
·
خدا و یا پیامبر ادعا می کند که آرزوی
آنها این است.
7
آنها
گفتند:
«هيچ
كس، جز يهود يا نصارى، هرگز داخل بهشت نخواهد شد.»
اين آرزوى آنها ست!
·
این اما با آیه قبلی در تناقض آشکار
قرار دارد:
·
در آیه قبلی آرزوی اهل کتاب، برگشت
مسلمانان به کفر است و دلیل آن حسادت آنها ست:
بسيارى
از اهل كتاب، از روى حسد، كه در وجود آنها ريشه دوانده،
آرزو مى كردند شما را بعد از اسلام و ايمان،
به
حال كفر باز گردانند.
·
اکنون آرزوی اهل کتاب نرفتن
مسلمانان به بهشت است.
·
حسودهای کذایی اکنون وارد کارزار ایده
ئولوژیکی شده اند و مسلمانان را آچمز کرده اند.
·
خدا و یا رسول خدا از آنها دلیل می
طلبد.
·
انگار خودش برای دعاوی اش کلی دلیل
تجربی و منطقی دارد:
بگو:
«اگر
راست مى گوييد، دليل خود را (بر اين موضوع) بياوريد!»
8
سوره بقره
آیه (١١٢)
بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ
وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ
يَحْزَنُونَ
آرى،
كسى كه روى خود را تسليم خدا كند و نيكوكار باشد،
پاداش
او نزد پروردگارش ثابت است
نه ترسى بر آنها ست و نه غمگين مى شوند.
(بنابر
اين، بهشت خدا در انحصار هيچ گروهى نيست.)
·
جمله بندی تق و لق به همین می
گویند:
·
فاعل جمله اول «کسی» است و مفرد
است.
·
بعد از فرط حواس پرتی از «آنها»
سخن می رود.
·
ضمنا «تسلیم روی خود به خدا» بی
معنی است.
·
منظور شاید این باشد که کسی فقط
خدا را در نظر داشته باشد و نه کس دیگر را.
·
خنده دارتر از همه، جفنگ من در آوردی
مترجم است که کمترین ربطی به محتوای آیه ندارد:
·
حرف حساب خدا این است که کسی که
خود را تسلیم خدا کرده باشد و نیکوکار باشد، حتما اجراخروی به نصیب خواهد برد.
·
مترجم با ده من چسب و سریش، این آیه
را به ریش آیه قبلی می چسباند.
·
پراگماتیسم، اوپورتونیسم و بی
پرنسیپی اهل تشیع هم همین است.
·
حضرات برای خر کردن خلایق کمترین ابائی
از جعل و تحریف حتی آیات قرآن ندارند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر