۱۳۹۴ دی ۷, دوشنبه

روشنگری (38)



پروفسور دکتر وینفرید شرودر
پروفسور دکتر کارل هاینتس بارک
برگردان شین میم شین

4
روشنگری آلمان
 ادامه

44

·        انگلس در این باره می نویسد:

الف
·        «انقلاب سیاسی فرانسه با انقلاب فلسفی در آلمان همراه بوده است.

ب
·        این انقلاب فلسفی را کانت با براندازی سیستم متافیزیک لایب نیتس آغاز کرد که در پایان قرن گذشته در کلیه دانشگاه های قاره رواج داشت.

ت
·        فیشته و شلینگ به نوسازی سیستم فلسفی نوین آغاز کردند و هگل آن را به کمال رساند.»
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد  1، ص 492)

45

یوهان گوتلیب فیشته (1762 ـ 1814)
یکی از برجسته ترین نمایندگان ایدئالیسم آلمانی

·        خدمت بزرگ فیشته عبارت از دادن پاسخ به مسائل تاریخی ـ سیاسی مطروحه از سوی فلسفه کلاسیک بورژوائی بود.
·        فیشته آنها را در قالب مقولات فلسفی ریخت.

46
·        به قول مانفرد بور، «کوشش های فیشته، در آخرین تحلیل، منجر بدان می شوند که از گمانورزی بر سر «من» مطلق، گذار به من عامل (عمل کننده)  تحقق یابد.
·        من عاملی که باید در جهان پدیده ها قوام یابد و به اثبات خود نایل آید.»

47
·        نخستین دفاع علنی فیشته از انقلاب فرانسه در اوایل سال 1793 با نوشته ای تحت عنوان «طلب آزادی اندیشه از خوانین اروپا» که به سرکوب آزادی اندیشه می پرداختند، صورت گرفت.

48
·        فیشته در این نوشته، قبل از همه، خواستار تصحیح قضاوت مردم در باره انقلاب فرانسه می شود.

49
·        فیشته در اثر اصلی خود تحت عنوان «مبانی آموزش کلی علوم» (1794) به روشن کردن این مسئله همت می گمارد که فلسفه بمثابه علم به چه معنا ست و به عبارت دیگر، چه چیزی علم را علم می کند.

50
·        فیشته در اثر دیگری تحت عنوان «دولت تجاری یکپارچه» (1800)  پروژه دولتی را طرح می ریزد که در آن تضاد میان حقوق طبیعی و برقراری رژیم کهنه از بین رفته است.

51
·        عدم درک فیشته از جریانات حادث در فرانسه بعد از ترمیدور (ماه یازدهم در تقویم انقلاب فرانسه از 19.7 تا 17.8) نشاندهنده محدودیت نظریه تاریخ ـ فلسفی او ست.

52

فریدریش ویلهلم یوزف شلینگ (1775 ـ 1854)
فیلسوف و نماینده اصلی ایدئالیسم آلمانی

·        خدمت شلینگ (1775 ـ 1854) به توسعه فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان، قبل از همه، عبارت از این بوده که او می کوشد تا مسائل اصلی پیشرفت علمی بعد از انقلاب فرانسه در دوران تحول علوم طبیعی را بطور فکری حل کند.

53
·        او طبیعت را در کانون فلسفیدن قرار می دهد و گامی در جهت طبیعت شناسی دیالک تیکی آگاهانه به پیش برمی دارد.

54
·        آثار زیرین شلینگ از این لحاظ قابل توجه اند:

الف
·        «ایده هائی پیرامون فلسفه طبیعت» (1797)

ب
·        «راجع به روح جهانی، فرضیه ای از فیزیک عالی برای توضیح ارگانیسم عمومی» (1798 ـ 1799)

ت
·        «اولین طرح یک سیستم طبیعتفلسفه » (1799)

55
·        این آثار شلینگ، حاوی اندیشه هائی اند که مارکس بعدها «اندیشه های صادقانه در دوره جوانی شلینگ» می نامد و منظورش فرمولبندی فلسفی دیالک تیک روند توسعه طبیعت توسط شلینگ است.
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 27، ص 420)   

56
·        کار خلاق شلینگ از سال 1810 به بعد، خصلت ترقی طلبانه خود را از دست می دهد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر