۱۳۹۴ آذر ۱۳, جمعه

روشنگری (17)


پروفسور دکتر وینفرید شرودر  
پروفسور کارل هاینتس بارک
برگردان شین میم شین

II
روشنگری فرانسه
ادامه

(بخش ششم)

2
دوره دوم روشنگری فرانسه
ادامه  

11
·        در روشنگری فرانسه گذار به ماتریالیسم مکانیکی در فلسفه ببرکت آثار فلاسفه زیر همزمان صورت می گیرد:

الف
 ژولیان لامتری (1709 ـ 1751)
پزشک، فیلسوف
پیگیرترین ماتریالیست عصر روشنگری
آثار:
«قصه های طبیعت روح» (1745)
«انسان بمثابه ماشین» (1747)

·        ژولیان د لامتری در عرصه علوم طبیعی  

ب
 دنیس دیدرو (1713 ـ 1784)   
یکی از خلاق ترین اندیشمندان ماتریالیست روشنگری اروپا
   از مؤلفین برجسته دایرة المعارف
از همکاران و دوستان دآلمبر، روسو، کاندیلا.

·        دنیس دیدرو  

ت
کلود آدرین هلوه تیوس 
(1715 ـ 1771)   
فیلسوف ماتریالیست فرانسه

·        کلاود آدریان هلوه تیوس

پ
 پل هنری تیری د هولباخ
  (1723 ـ 1789)
از متفکران رادیکال قرن هجدهم و از همکاران دید رو و دآلمبر 
  از مؤلفین دایرة المعارف (35 جلدی)
آته ئیست، دترمینیست و ماتریالیست

·        پل تیری هولباخ

12
·        دیدرو که به جناح چپ ماتریالیست های فرانسه تعلق دارد، به دلیل نیروی خلاق و وسعت نظر خارق العاده اش که فقط با ولتر می تواند قابل قیاس باشد، مقام خاصی در میان ماتریالیست های فرانسه دارد.

13
·        ماتریالیست ها از سال های 60 قرن هجدهم، فراکسیون (جناح)   باصطلاح فلسفی خاص خود را در روشنگری فرانسه تشکیل می دهند، که به مواضع فلسفی ژان د آلمبر نزدیک بوده و تمایلات شان از حد فراکسیون ولتر فراتر بوده است.

14
·        منابع اصلی فلسفی ـ نظری ماتریالیسم فرانسه به شرح زیر بوده اند:

الف

·        فیزیک دکارت
ب

·        آثار نیوتون در رابطه با علوم طبیعی (علم الاشیاء)  

ت
·        سنسوئالیسم  ماتریالیستی جان لاک.

·        مراجعه کنید به سنسوئالیسم (حسگرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


15
·        در حالیکه لامتری فیزیک دکارت را از آلودگی های متافیزیکی اش پاک می کند و وحدتی میان آن و ماتریالیسم انگلیس برقرار می سازد و کتاب او تحت عنوان «انسان، بمثابه یک ماشین» (1747)  یادآور کتاب دکارت تحت عنوان «حیوان، بمثابه یک ماشین» بوده است، دیدرو، هلوه تیوس و هولباخ به نمایندگی از جریان دوم ماتریالیسم فرانسه برمی خیزند که تحت تأثیر تئوری شناخت سنسوئالیستی جان لاک قرار داشته است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر