۱۳۹۳ آذر ۱۸, سه‌شنبه

بعدها


فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
عصیان 
(۱۳۳۶)

·        مرگ من روزی فرا خواهد رسید
·        در بهاری روشن از امواج نور،
·        در زمستانی غبار آلود و دور،
·        یا خزانی خالی از فریاد و شور

·        مرگ من روزی فرا خواهد رسید
·        روزی از این تلخ و شیرین روزها
·        روز پوچی همچو روزان دگر
·        سایه ای ز امروز ها، دیروزها

·        دیدگانم همچو دالان های تار
·        گونه هایم همچو مرمرهای سرد
·        ناگهان خوابی مرا خواهد ربود
·        من تهی خواهم شد از فریاد درد

·        می خزند آرام روی دفترم
·        دست هایم، فارغ از افسون شعر
·        یاد می آرم که در دستان من
·        روزگاری شعله می زد خون شعر

·        خاک می خواند مرا هر دم به خویش
·        می رسند از ره که در خاکم نهند
·        آه، شاید عاشقانم نیمه شب
·        گل به روی گور غمناکم نهند

·        بعد من، ناگه به یکسو می روند
·        پرده های تیره ی دنیای من
·        چشم های ناشناسی می خزند
·        روی کاغذها و دفترهای من

·        در اتاق کوچکم پا می نهد
·        بعد من، با یاد من بیگانه ای
·        در بر آینه می ماند به جای
·        تار مویی، نقش دستی، شانه ای

·        می رهم از خویش و می مانم ز خویش
·        هر چه بر جا مانده، ویران می شود
·        روح من چون بادبان قایقی
·        در افق ها دور و پنهان می شود

·        می شتابند از پی هم بی شکیب
·        روزها و هفته ها و ماه ها
·        چشم تو در انتظار نامه ای
·        خیره می ماند به چشم راه ها

·        لیک دیگر پیکر سرد مرا
·        می فشارد خاک دامنگیر خاک
·        بی تو دور از ضربه های قلب تو
·        قلب من می پوسد آنجا زیر خاک

·        بعد ها نام مرا باران و باد
·        نرم می شویند از رخسار سنگ
·        گور من، گمنام می ماند به راه
·        فارغ از افسانه های نام و ننگ

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر