۱۳۹۳ دی ۵, جمعه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (235)


پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم 
برگردان شین میم شین

بخش دوم
فونکسیون معرفتی و اجتماعی مفهوم ماتریالیسم
 در جامعه بورژوائی 
 ادامه

21
·        ماتریالیسم و ایدئالیسم در فلسفه کلاسیک بورژوائی تا مرحله پیدایش (تشکیل و تدوین)  ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی در جبهه پرولتاریا و تا پیدایش ماتریالیسم علم الطبیعه (علوم طبیعی) در جبهه بورژوازی ترقی خواه، فقط به مثابه عناصر سیستم دیالک تیکی ئی از روابط وجود داشته اند.
·        (هانس یورگ سندکولر، «تاریخ، جنبش اجتماعی و روند شناخت» ـ بررسی هائی در زمینه دیالک تیک توسعه ی تئوری در جامعه بورژوائی، 1984)

22
·        دورنمای تاریخ ماتریالیسم در گذار از تفکر ماتریالیستی انگلیس و فرانسه به ایدئالیسم دیالک تیکی فلسفه کلاسیک بورژوائی   آلمان، نه به مثابه گسست و نفی و پایان، بلکه به مثابه  پیش شرط ضرور برای پیدایش ماتریالیسمی نمودار می شود که بر محدودیت های علم مکانیک محض، غلبه کرده است.

23
·        توضیح تاریخ و جنبش اجتماعی به مثابه طبیعت، تعریف حق برخورداری از هومانیته (انسانیت) و رهایش به مثابه حق طبیعی هر کس و استخراج استقرائی پیشرفت تاریخی از قوانین توسعه طبیعت و تاریخ طبیعت در مقولات علمی ماتریالیسم نوین مؤثر می افتد.
·        اما ایده ایدئالیستی مبنی بر اینکه انسان ها تاریخ خود را خود می سازند، پس از تطهیر از اوتوپی، در رابطه با عمل دگرگونساز واقعی پرولتاریا به مثابه سوبژکت نوین تاریخ، در رابطه با انتقاد از فونکسیون های بورژوائی تئوری فلسفی و علمی و در رابطه با کشف قوانین تولید و بازتولید اجتماعی، به نفی دترمینیسم مکانیکی منتهی می شود.

·        مراجعه کنید به دترمینیسم و ایندترمینیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

24
·        ماتریالیسم دیالک تیکی طرح نوین فراگیری (همه جانبه ای) از واقعیت را بنیانگذاری می کند:

الف
·        مونیسم ماتریالیستی لیاقت خود را در درک کلیه ساختارهای واقعیت (رئالیته) ـ طبیعت، تاریخ و یا جامعه، شعور ـ بدون اسپکولاسیون هویتی (یکسان انگاری) ـ فلسفی به مثابه کلی از عناصر قابل تشخیص و تمیز سیستمی نشان می دهد.

ب
·        مونیسم ماتریالیستی لیاقت خود را در درک واقعیت به مثابه پیوند کلی و توضیح کلیه عوامل تعیین کننده ی توسعه در طرح علمی واحد (یکپارچه، وحدتمند) نشان می دهد.   

ت
·        خصلت دیالک تیکی مونیسم ماتریالیستی امکان درک کل واقعیت و تضادهای آن در امر واحدی را مجاز می دارد.

پ
·        خصلت دیالک تیکی مونیسم ماتریالیستی امکان عدم حذف معرفتی تضاد را مجاز می دارد.   

ث
·        خصلت دیالک تیکی مونیسم ماتریالیستی این امکان را مجاز می دارد که دیالک تیک نه به مثابه مانع، بلکه به مثابه موتور توسعه (و یا تکامل) فهمیده شود.   

25
·        ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی در فونکسیون دوگانه اش، یعنی در فونکسیون توضیحی اش و در فونکسیون عملی اش، و در فونکسیون معطوف به تغییر توسط سوبژکت تاریخ به عامل تحریک کلیه مداقعان وضع موجود بدل می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر