۱۳۹۳ دی ۴, پنجشنبه

شعر نیما یوشیج در آئینه سیاوش کسرائی (44) (بخش آخر)


نیمایوشیج (1274 ـ 1338)
تحلیل واره ای از
گاف سنگزاد

حکم دوازدهم
و پیش از اطلاع از ثروت او، با سرشت او ست که آشنا می شویم:
یک شاعر.

·        سیاوش در این حکم خود، خطای عجیبی مرتکب می شود:
·        او احتمالا کلافه از جاذبه کهربائی «ث» ثروت و «س» سرشت، شاعریت نیما را به درجه ماهیت و سرشت او ارتقا می دهد.
·        می توان گفت که سیاوش در این حکم، دیالک تیک ظاهر و باطن شاعر و یا نیما را به شکل دیالک تیک ثروت و سرشت بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را بدرستی از آن سرشت می داند.
·        منظور از ثروت ـ خواه مادی و خواه معنوی ـ متشکل از چراغ و اتاق و پنجره و دل و خیال شاعر است.
·        حداقلی برای زیست بخاطر پیروزی نور.
·         
·        ولی اگر این سمبل ها را سمبلیت زدائی کنیم، در خواهیم یافت که نیما ثروتمندترین شخصیت جهان است.
·        سیاوش خود به این حقیقت امر بهتر از هر کسی وقوف دارد.

حکم سیزدهم
منی که گرهگاه اصلی همه وقایع و مناظر شعر است.

·        من نیما سوبژکت تاریخ است!
·        من نیما فرمانده نبرد نور بر ضد ظلمت است!
·        من نیما روح خودآگاه خادم خلق است و لذا گرهگاه همه وقایع و مناظر شعر است!
·        من نیما من شاعر و مبارز در آن واحد است!
·        من نیما دیالک تیک آگاهی و احساس و عاطفه و عمل است!
·        من نیما پیشاهنگ به معنی حقیقی کلمه است!

 حکم چهاردهم
منی که چیزی برای خود نمی خواهد، اما حضورش علامتی و اشاره ای است 
که دیگری یا دیگران را بیابیم، سنگی در کنار راه.

·        من نیما به قول سیاوش سنگی در کناره راه است و فونکسیون نشانه را دارد، فونکسیون رهنما را.
·        سیاوش این استنباط را از فلسفه نیما کسب کرده که در اشعارش منعکس است.
·        نشان و نشانه از مقولات اصلی فلسفه نیما هستند.

·        سیاوش ضمنا از من نیما به من خویشتن خویش پل زده است:
·        به من شاعر طراز نوین توده و حزب توده که خود نماینده تام و تمام و بی بدیل آن ست!
·        این حکم سیاوش از فروتنی پرولتری لبریز است!

·        سیاوش درو اقع و بی کمترین تردید سزاوارترین رهبر توده های مولد و زحمتکش ایران بوده است و جایش به احتمال قوی تا دیرباز خالی خواهد ماند.

·        من نیما در هر صورت سردار بی توقع بی نام و بی نشان و بی همه چیز است!
·        پرولتر به معنی حقیقی کلمه است!
·        مرتاض رزمنده طراز نوینی است و نه مرتاضی گوشه گیر و عزلت گزین و در خود فروشونده!

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر