۱۳۹۳ دی ۳, چهارشنبه

قربانی


فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
تولدی دیگر
 (1341)

·        امشب بر آستان جلال تو
·        آشفته ام ز وسوسه ی الهام
·        جانم از این تلاش به تنگ آمد
·        ای شعر، ای الهه خون آشام

·        دیری است کان سروده خدایی را
·        در گوش من ـ به مهر ـ نمی خوانی
·        دانم که باز تشنه ی خون هستی
·        اما  بس است، این همه قربانی

·        خوش غافلی که از سر خود خواهی
·        با بنده ات ـ به قهر ـ  چه ها کردی
·        چون مهر خویش در دلش افکندی
·        او را ز هر چه داشت، جدا کردی

·        دردا که تا به روی تو خندیدم
·        در رنج من نشستی و کوشیدی
·        اشکم چو رنگ خون شقایق شد
·        آن را به جام کردی و نوشیدی

·        چون نام خود به پای تو افکندم
·        افکندی ام به دامن دام ننگ
·        آه، ای الهه کیست که می کوبد
·        آیینه ی امید مرا بر سنگ؟

·        در عطر بوسه های گناه آلود
·        رؤیای آتشین تو را دیدم
·        همراه با نوای غمی شیرین
·        در معبد سکوت تو رقصیدم

·        اما، دریغ و درد که جز حسرت
·        هرگز نبوده باده به جام من
·        افسوس، ای امید خزان دیده
·        کو تاج پر شکوفه ی نام من؟

·        از من جز این دو دیده ی اشک آلود
·        آخر، بگو چه مانده که بستانی؟
·        ای شعر، ای الهه خون آشام
·        دیگر بس است، اینهمه قربانی

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر