۱۳۹۳ دی ۲, سه‌شنبه

حسی و عقلی (4)


پروفسور هوبرت هورست من
برگردان شین میم شین

6
فلسفه کانت

 ایمانوئل کانت (1724 ـ 1804)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت عنوان «نقد خرد محض»
نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر دورنمای فراگیر نوینی
به روی فلسفه گشوده است:
اتیک (نقد خرد عملی)
استه تیک (نقد قوه قضاوت)
فلسفه مذهب
فلسفه حقوق
فلسفه تاریخ

·        در فلسفه کانت حسی وعقلی فرم های معرفتی (شناختین)  قلمداد می شوند که مکمل یکدیگرند.

1
·        کانت حسی را نقطه آغازین می شمارد:
·        «کل تفکر باید به حسیت منسوب باشد، چون در غیر این صورت برای ما شیئی نمی تواند وجود داشته باشد.»
·        (کانت، ب 33)     

2
·        بنظر کانت اما نگرش حسی، تنها بواسطه فرم های نگرش غیر تجربی محض از مکان و زمان امکان پذیر است.

3
·        بنظر کانت همین فرم های نگرش غیر تجربی محض از مکان و زمان، محتوای دانش را به همراه می آورند.
·        فرم آنها بنظر کانت، بوسیله مقوله های غیر تجربی که ذاتی فهم اند، پدید می آید.

4
·        فهم بنظر کانت، در رابطه با محتوای دانش منفعل است، ولی در رابطه با فرم دانش فعال.

5
·        فهم بنظر کانت، در تنوع برداشت های حسی نظم و قانونمندی بر قرار می کند و طبیعت را بمثابه موضوع دانش (نه به عنوان طبیعت واقعی) پدید می آورد. 

6
·        از دید کانت، حسی فقط شامل حال جهان پدیده ها و یا فنومن ها و یا نمودها می شود.
·        ماهیت چیزها از نقطه نظر کانت، غیر قابل شناسائی می ماند.

·        مراجعه کنید به چیز در خود در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

7
·        کانت با انفصال فنومن (نمود، پدیدهء) قابل شناسائی از ماهیت (بود) غیر قابل شناسائی، «فنومنالیسم» معرفتی ـ نظری را بنیانگذاری می کند.

8
·         «فنومنالیسم» معرفتی ـ نظری نافی نظریه خود کانت مبنی بر ترکیب حسی و عقلی است.

9
·        کانت در مرحله حسی بمثابه شناخت پدیده های بی واسطه  در جا می زند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر