۱۳۹۳ دی ۸, دوشنبه

حقوق اولیه (1)


پروفسور هرمان کله نر (1926)
فیلسوف حقوق
مؤلف کتب بیشمار
برگردان شین میم شین

·        حقوق اولیه لیستی از حقوق واجب الاجرای مندرج در قانون اساسی است که با برسمیت شناسی شرایط اساسی زیست انسانی در رابطه اند.

1
·        حقوق اولیه در کاپیتالیسم (نظام سرمایه داری)  به آزادی های معین هنجاربندی شده برای افراد اطلاق می شود که باید از طرف دولت محترم شمرده شوند.

2
·        حقوق اولیه در سوسیالیسم به حقوقی اطلاق می شود که اثرگذاری مشترک بر توسعه جامعه و بویژه شکوفاسازی شخصیت خویش را حق هر عضو جامعه می دانند.

3
·        حقوق اولیه سوسیالیستی را از این رو حقوق شخصیتی و حقوق انسانی می نامند.

4
·        برابری همه انسان ها در برخورداری از حقوق و آزادی های انسانی ـ قبل از همه ـ از طرح سیاسی روشنگری بورژوائی آغازین نشئت می گیرد.

5
·        در این طرح سیاسی روشنگری بورژوائی آغازین تمایلات توسعه داده شده از سوی هومانیسم رنسانس مبنی بر حق تشکیل زندگی شایسته انسانی برای همه انسان ها تغلیظ یافته است.

·        مراجعه کنید به روشنگری، هومانیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

6
·        این طرح سیاسی روشنگری بورژوائی آغازین در عین حال، اعتراض جدی بر ضد نظام ضد انسانی فئودالی حاکم بوده است و بر تئوری یکپارچه مبتنی بر حقوق طبیعی هر کس در زمینه ی برخورداری از برابری، سعادت و امنیت استوار بوده است.

7
 توماس فون اکوین (1225 ـ 1274)
ایتالیائی الاصل و یکی از متنفذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

·        بر خلاف تعالیم اجتماعی روحانیت به سردمداری توماس فون اکوین که نظام برده داری و ارباب ـ رعیتی را بمثابه فرم های طبیعی نابرابری توجیه می کند، این تز مبتنی بر برابری طبیعی همه انسان ها توسعه داده می شود و از آن سیستم حقوقی ئی استخراج می شود که بطور طبیعی شامل حال هر انسان می شود.

8
·        این طرح سیاسی روشنگری بورژوائی آغازین برای اثبات صحت نظر خویش یا به اراده و مشیت الهی استاد می کند و یا به خردمندی همه انسان ها.

·        مراجعه کنید به حقوق طبیعی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

9
·        منشاء عینی نظریات مبتنی بر برابری طبیعی همه انسان ها را اولا شرایط ذلت بار زندگی توده های تحت استثمار و ستم تشکیل می داد.
·        ثانیا ستمی که از طرف اشراف فئودال در حق بورژوازی اعمال می شد و سد راه شکوفائی آزاد شیوه زندگی و شیوه تولید کاپیتالیستی بود.

10
 یادمان سه تن از  له وه لرها در بارفورد انگلستان که
 بوسیله اولیور کرومول بگلوله از پا در آمده اند.
له وه لرها (قرن هفدهم)
جنبش سیاسی در جریان جنگ داخلی در انگلستان
مطالبات:
خودمختاری خلق
حق انتخابات
 برابری در برابر قانون
مانیفست آنها:
موافقت نامه خلق (1647)

·        اولین نطفه های تصوراتی که ترجمان برابرحقوقی از این دست بودند را می توان در مقاله ـ نامه دهقانان آلمان (1525) و بمراتب برجسته تر در «موافقت نامه خلق» (1647) له وه لرها مشاهده کرد.
·        اما نه در قانون اساسی انگلستان (1215) که شاه برای اشراف حقوق و آزادی های اولیه تضمین می کند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر