۱۳۹۳ آذر ۱۹, چهارشنبه

حرکت (8) (بخش آخر)

پروفسور دکتر گونتر کروبر  
برگردان شین میم شین

تعریف دیگری از مقوله حرکت

·        تعریف دیگری از مقوله حرکت بر آن است، که حرکت چیزی جز گذار از یک تعادل به تعادل دیگر نیست.
·        به عبارت دیگر، حرکت نسبی، موقتی و حالت خاصی از سکون است.
·        این نظریه، تعادل و سکون را مطلق می انگارد.

·        (در این تحریف مقوله حرکت، دیالک تیک حرکت و سکون وارونه می شود:
·        سکون مطلق و حرکت نسبی تلقی می شود. مترجم)

I
اثبات بطلان این نظریه

·        مجموعه تجارب علمی، تولیدی و اجتماعی حاکی از بطلان این نظریه است.

1

·        بطلان آن را اما می توان پس از تأملی کوتاه اثبات کرد:

·        برای اینکه هر سیستم مادی در حالت تعادل قرار گیرد، باید شرایط معینی فراهم آید.
·        این شرایط تعادل ـ اما ـ وقتی فراهم می آید، که تناسب آوت پوت و این پوت سیستم بلحاظ زمانی ثابت بماند.

·        بنابرین می توان به عیان دریافت که حالت تعادل فقط برای مدت معینی و تحت شرایط معینی پدید می آید و دوام می یابد، یعنی نسبی است.

·        (دیالک تیک این پوت و آوت پوت بیانگر رابطه هر سیستم پویا (دینامیک) و یا رابطه عناصر هر سیستم پویا با محیط پیرامون است.
·        این پوت عبارت است از تأثیر محیط پیرامون بر سیستم و یا بر عنصری از سیستم.
·        آوت پوت عبارت است از تأثیر سیستم و یا عنصری از سیستم بر محیط پیرامون. مترجم)

·        هر سیستم مادی ـ اما ـ حداقل دارای یک شیوه رفتار معین است که آن را ـ در نهایت ـ از مجموعه حالات خاص سیستم، که کیفیت آن را تعیین می کنند، خارج می سازد.
·        و لذا هر سیستمی فقط می تواند برای مدت معینی و فقط تحت شرایط معینی در قبال اختلالات داخلی و خارجی ثبات خود را حفظ کند.
·        وقتی این اختلالات غالب آیند، سیستم تغییر کیفی می یابد.

2
·        علاوه بر این، سیستم هائی نیز وجود دارند که اصلا حالت تعادل نمی شناسند.

3
·        سیستم های مادی در جهان ـ اصولا ـ چنان ساخته شده اند که حداقل برای مدت معینی می توانند ثبات خود را حفظ کنند.
·        اگر چنین نمی بود، جهان در بهترین حالت به هرج و مرج و یا کائوس استاتیستیکی فاقد مراحل سکون نسبی مبدل می گردید.

4

·        مراحل تعادل سیستم های مادی نیز مطلقا منجمد و ساکن نیستند.
·        تعادل سیستم های پویای (دینامیک) مادی (و ما در واقعیت امر با چنین سیستم هائی سر و کار داریم: مثلا اتم ها، سیستم سیاره ها، ارگانیسم ها، سیستم های اجتماعی) تعادل پویائی است.
·        عناصر منفرد سیستم در مرحله سکون نسبی کل آن در تأثیر متقابل بی وقفه با یکدیگر و با محیط پیرامون خویش قرار دارند.

·        به قول کلاسیک های مارکسیسم، «هر تعادلی یا سکون نسبی است و یا حرکتی است در تعادل، به همان سان که سیاره ها.»
·        (کلیات مارکس و انگلس، جلد 20، ص 576)

5
·        حرکت نه فقط وحدت اضداد مطلق و نسبی است، بلکه همچنین وحدت پیوست و گسست (تداوم و شکست) است که حاکی از پیوند حرکت با خواص تضادمند رابطه زمان و مکان است.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک پیوست و گسست (تداوم و شکست)، تریاد ماده ـ زمان ـ مکان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

6
·        آموزش ماتریالیستی ـ دیالک تیکی حرکت  و آموزش ماتریالیستی ـ دیالک تیکی فرم های حرکت ماده آغازگاه علمی ـ عینی برای طبقه بندی علوم را تشکیل می دهند.
·        بنا بر این آموزش، باید از فرم اصلی حرکت و از پیوند عینی ـ واقعی آن آغاز به حرکت کند.

·        آموزش حرکت برای زندگی و عمل اجتماعی مردم اهمیت ویژه ای دارد.

·        چون آموزش حرکت جامعه بشری را به عنوان جزئی از پیوند کلی جهان مادی تلقی می کند، یعنی هم برای طبیعت و هم برای جامعه بشری قوانین حرکت و توسعه عینی ـ اما کیفیتا خودویژه ـ  قائل می شود و اثبات می کند که جامعه و طبیعت در حرکت و توسعه لاینقطع قرار دارند.
·        از این رو، در جهت شناخت قانونمندی های توسعه جامعه و استفاده آگاهانه از آنان و در جهت واقعیت بخشیدن آگاهانه به تحولات اجتماعی به نفع پیشرفت جامعه سمتگیری می کند.

·        مراجعه کنید به توسعه، تغییر، ماده، سکون در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر