پروفسور
دکتر گونتر کروبر
برگردان شین
میم شین
تعریف دیگری از مقوله حرکت
·
تعریف دیگری از مقوله حرکت
بر آن است، که حرکت چیزی جز گذار از یک تعادل به
تعادل دیگر نیست.
·
به عبارت دیگر، حرکت
نسبی، موقتی و حالت خاصی از سکون است.
·
این نظریه، تعادل و سکون
را مطلق می انگارد.
·
(در این تحریف مقوله حرکت،
دیالک تیک حرکت و سکون وارونه می شود:
·
سکون مطلق و حرکت نسبی تلقی می شود. مترجم)
I
اثبات بطلان این نظریه
·
مجموعه تجارب علمی، تولیدی و اجتماعی حاکی از
بطلان این نظریه است.
1
·
بطلان آن را اما می توان پس از تأملی کوتاه اثبات کرد:
·
برای اینکه هر سیستم مادی در حالت تعادل قرار گیرد، باید شرایط معینی فراهم آید.
·
این شرایط تعادل ـ اما
ـ وقتی فراهم می آید، که تناسب آوت پوت و این پوت
سیستم بلحاظ زمانی ثابت بماند.
·
بنابرین می توان به عیان دریافت که حالت تعادل فقط برای مدت معینی و تحت شرایط معینی پدید
می آید و دوام می یابد، یعنی نسبی است.
·
(دیالک تیک این پوت و آوت پوت بیانگر رابطه هر سیستم پویا
(دینامیک) و یا رابطه عناصر هر سیستم پویا با محیط پیرامون است.
·
این پوت عبارت است از تأثیر محیط پیرامون بر سیستم و یا بر عنصری
از سیستم.
·
آوت پوت عبارت است از تأثیر سیستم و یا عنصری از سیستم بر محیط
پیرامون. مترجم)
·
هر سیستم مادی ـ اما ـ حداقل دارای یک شیوه رفتار معین است که آن را ـ در نهایت ـ از مجموعه
حالات خاص سیستم، که کیفیت آن را تعیین می کنند،
خارج می سازد.
·
و لذا هر سیستمی فقط می تواند برای مدت معینی و فقط تحت
شرایط معینی در قبال اختلالات داخلی و خارجی ثبات
خود را حفظ کند.
·
وقتی این اختلالات غالب آیند، سیستم تغییر کیفی می یابد.
2
·
علاوه بر این، سیستم هائی نیز وجود دارند که اصلا حالت
تعادل نمی شناسند.
3
·
سیستم های مادی در جهان ـ اصولا ـ چنان ساخته شده اند که
حداقل برای مدت معینی می توانند ثبات خود را حفظ
کنند.
·
اگر چنین نمی بود، جهان در بهترین حالت به هرج و مرج و یا کائوس استاتیستیکی
فاقد مراحل سکون نسبی مبدل می گردید.
4
·
مراحل تعادل سیستم های مادی نیز مطلقا منجمد و ساکن
نیستند.
·
تعادل سیستم های پویای (دینامیک) مادی (و
ما در واقعیت امر با چنین سیستم هائی سر و کار داریم: مثلا اتم ها، سیستم سیاره
ها، ارگانیسم ها، سیستم های اجتماعی) تعادل پویائی است.
·
عناصر منفرد سیستم در مرحله سکون نسبی کل
آن در تأثیر متقابل بی وقفه با یکدیگر و با محیط پیرامون خویش قرار دارند.
·
به قول کلاسیک های مارکسیسم، «هر تعادلی
یا سکون نسبی است و یا حرکتی است در تعادل، به همان سان که سیاره ها.»
·
(کلیات
مارکس و انگلس، جلد 20، ص 576)
5
·
حرکت نه فقط وحدت اضداد مطلق و
نسبی است، بلکه همچنین وحدت پیوست و گسست
(تداوم و شکست) است که حاکی از پیوند حرکت با خواص تضادمند رابطه
زمان و مکان است.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک
پیوست و گسست (تداوم و شکست)، تریاد ماده ـ زمان ـ مکان در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
6
·
آموزش ماتریالیستی ـ دیالک تیکی
حرکت و آموزش
ماتریالیستی ـ دیالک تیکی فرم های حرکت ماده آغازگاه علمی ـ عینی برای طبقه بندی
علوم را تشکیل می دهند.
·
بنا بر این آموزش، باید از فرم
اصلی حرکت و از پیوند عینی ـ واقعی آن
آغاز به حرکت کند.
·
آموزش حرکت برای زندگی و عمل اجتماعی مردم اهمیت ویژه ای
دارد.
·
چون آموزش حرکت جامعه
بشری را به عنوان جزئی از پیوند کلی جهان مادی تلقی می کند، یعنی هم برای طبیعت و هم
برای جامعه بشری قوانین حرکت و توسعه عینی ـ اما کیفیتا خودویژه ـ قائل می شود و اثبات می کند که جامعه و طبیعت
در حرکت و توسعه لاینقطع قرار دارند.
·
از این رو، در جهت شناخت قانونمندی های توسعه جامعه و
استفاده آگاهانه از آنان و در جهت واقعیت بخشیدن آگاهانه به تحولات اجتماعی به نفع
پیشرفت جامعه سمتگیری می کند.
·
مراجعه کنید به توسعه، تغییر،
ماده، سکون در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر