پروفسور
دکتر گونتر کروبر
برگردان شین
میم شین
·
حرکت نحوه وجود و صفت مشخصه ذاتی ماده
را تشکیل می دهد.
·
نه ماده می تواند بدون حرکت وجود داشته باشد و نه حرکت
می تواند بدون ماده معنی داشته باشد.
·
عام ترین معنی فلسفی مقوله «حرکت»، عبارت است از تغییر بطور کلی!
I
اندیشه حرکت در فلسفه جهان باستان
·
اندیشه حرکت و تغییر
مدام جهان، در فلسفه شرق باستان، هندوستان و چین وجود داشته است.
·
درک دیالک تیکی ـ عامیانه و
ماتریالیستی ـ عامیانه حرکت کلاسیک، در یونان باستان در قرن ششم تا سوم قبل
از میلاد شکل می گیرد، که بنا بر آن، جهان از جوهر
ازلی پدید آمده است.
·
جوهر ازلی را تالس آب، آناکسی منس هوا، آناکسی مندر
اپایرون و هراکلیت آتش قلمداد می کرد.
·
به نظر آنان این مواد (آب،
هوا، اپایرون و آتش) پس از تغییر و تبدیل خود، سرانجام به جوهر ازلی برمی گردند.
1
هراکلیت (550 ـ 480 ق. م.)
فیلسوف ماقبل سقراطی یونان
افق فلسفی هراکلیت
تجربه و دانش
شدن و فنا شدن
وحدت و تضاد
کاینات و آتش
واژه و روح
دولتشهر و حقوق مدنی
انسان و خدا
عقل و جهل
جملات قصار:
در هیچ رودی نمی توان دو بار شنا کرد.
مبارزه، پدر همه چیزها ست.
·
هراکلیت برای اولین بار، حرکت،
یعنی جریان و تغییر لاینقطع کلیه چیزها را به یک اصل
فلسفی ارتقا می دهد و علت حرکت را در مبارزه اضداد می داند.
2
الئات ها
زنون کیتونی (490 ـ 430 ق. م)
از شاگردان پارمنیدس و از فلاسفه ماقبل سقراطی
مخترع هنر استدلال از طریق کشف تناقض در گفتار حریف
فن یاد شده را دیالک تیک می نامیدند.
·
تضادمندی واقعی ـ دیالک
تیکی حرکت را الئات
ها، بویژه زنون ـ البته به عنوان یک تناقضمندی منطقی ـ مطرح می سازند.
·
زنون بر آن بوده، که حرکت
یعنی بودن و نبودن همزمان، درمکان واحد.
·
و چون چنین ادعائی ضد و نقیض است، پس او به این نتیجه می
رسد که حرکت محال است.
3
پوتاگوریسم
·
فلسفه پوتاگوری، که سمتگیری مبتنی بر ریاضیات
داشته، برخلاف فلسفه طبیعت معروف به فلسفه یونی، وجود تغییرناپذیر را به جای شدن
در کانون تفکر فلسفی خود قرار می دهد.
·
و پارمنیدس ـ بنیانگذار مکتب
الئات ـ وجود محض، تغییرناپذیر، بی زمان و بی مکان را به عنوان تنها چیز واقعی قلمداد می کند.
4
طبیعتفلاسفه (فلاسفه طبیعت)
دموکریت (460 ـ 371 ق. م.)
فیلسوف ماتریالیست یونان باستان
از فلاسفه پیشا سقراطی
شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف طبیعتفلسفه
نماینده ماتریالیسم اتمیستی
او کل طبیعت را متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.
شعار اصلی او:
چیزها فقط به
ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخند.
در واقع فقط اتم ها وجود دارند، در فضای خالی!
·
انکار حرکت اما با حرکت
و تغییر مدام آشکار در طبیعت و حیات انسانی در
تضاد قرار داشته است.
·
از این رو طبیعتفلسفه در
یونان باستان، دوباره به نظریه هراکلیتی حرکت روی می آورد و در آموزش
اتمیستی خود بدان دامنه و وسعت می بخشد:
·
بنا بر این آموزش،
پیدایش کیفیت های مختلف، نتیجه قاطی شدن و جدا
شدن اتم ها ست که منتج از تصادم و برخورد آنها ست و حرکت
ذاتی عناصر اولیه و یا اتم ها ست.
·
لویکیپ و دموکریت برخلاف زنون بر آن بوده اند که در جوار اتم ها (اتم های تجزیه
ناپذیر) فضاهای خالی وجود دارد.
·
و حرکت (یعنی
رقت، غلظت و رشد) نتیجه پرشدن فضاهای خالی یاد شده بوسیله اتم ها ست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر