پروفسور گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
·
تفاوت به رابطه مبتنی بر عدم
انطباق بلحاظ خواص و مشخصات معین میان اوبژکت های مادی و یا فکری اطلاق می شود.
1
·
مفهوم تفاوت در فلسفه مارکسیستی
در پبوند تنگاتنگ با مفهوم هویت دیالک تیکیِ مشخص قرار دارد.
·
مراجعه کنید به هویت در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
2
·
هر اوبژکت، سیستم و غیره ـ به
عنوان اوبژکت، سیستم و غیره نسبتا ثابت ـ بمثابه اوبژکتی که دستخوش تغییر است، با
خودش یکسان است، یعنی هویت (چیستائی) خود را حفظ
می کند، اما در عین حال درجریان حرکت و تغییر خود و همچنین به دلیل ساختار بغرنج
خود، نشاندهنده تعین های متفاوت است.
·
بنابرین، هر اوبژکت، سیستم و
غیره وحدتی است از هویت و تفاوت.
·
(هر
چیزی تجسم دیالک تیک هویت و تفاوت است. مترجم)
3
·
ماده متحرک را نمی توان جوهری
مطلق، تغییر ناپذیر و عاری از تفاوت تلقی کرد.
·
نمی توان ادعا کرد که ماده
متحرک ـ به مثابه جوهر تغییرناپذیر و مطلق ـ تفاوت ها را بعدها پدید می آورد.
·
ماده تنها بمثابه تنوع لایتناهی
فرم های وجودی، فرم های ساختاری، فرم های حرکتی و فرم های توسعه ی کمی و کیفی
متفاوت خود وجود دارد و می تواند وجود داشته باشد.
4
·
لنین در رابطه با این مسئله،
به «پیدایش درونی تفاوت ها» اشاره می کند.
·
(منظور
از درونی و یا ایماننت وجود داشتن در چارچوب معینی و پا فراتر ننهادن از آن چارچوب
است. مترجم)
·
«پیدایش
درونی تفاوت ها» اصطلاحی هگلی است.
·
لنین مسئله تفاوت را بمثابه
نکات زیر تلقی می کند:
الف
·
پیدایش تفاوت ها به مثابه «منطق
درونی عینی اوولوسیون»
·
مراجعه کنید به دیالک تیک اوولوسیون
ـ روولوسیون (انقلاب) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
·
پیدایش تفاوت ها به مثابه «منطق
درونی عینی مبارزه میان تفاوت ها»
ت
·
تفاوت ها به مثابه «منطق درونی
عینی قطبیت»
·
(کلیات
لنین، جلد 38، ص 89)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر