جهان وارونه
Aula de Especialización Fotográfica
تحلیلی از شین میم شین
رقیبان غافل و ما را از آن چشم و جبین هر دم
هزاران گونه پیغام است و حاجب در میان ابرو
تحلیلی از شین میم شین
رقیبان غافل و ما را از آن چشم و جبین هر دم
هزاران گونه پیغام است و حاجب در میان ابرو
·
معنی تحت اللفظی:
·
رقیبان خبر ندارند که چشم و جبین تو هر لحظه هزاران پیام
به ما می فرستد و ابرو در این میان، نقش پرده دار و دربان بازی می کند.
·
خواجه در این بیت، برای اولین بار، رقیب را از دیالک تیک
سه عضوی عاشق ـ رقیب ـ معشوق خارج می سازد:
·
رقیب در این بیت شعر تا حد هیچکاره
ای تنزل می یابد.
·
این ولی هنوز تمامی تجدید نظر
خواجه نیست.
1
رقیبان غافل و ما را از آن چشم و جبین هر دم
هزاران گونه پیغام است و حاجب در میان ابرو
رقیبان غافل و ما را از آن چشم و جبین هر دم
هزاران گونه پیغام است و حاجب در میان ابرو
·
خواجه در این بیت، علاوه بر حذف عملی رقیب، دیالک تیک سه
عضوی جدیدی را تشکیل می دهد:
·
دیالک تیک سه عضوی مثبتی را:
·
دیالک تیک عاشق ـ دربان (ابرو) ـ معشوق را.
·
این هم هنوز تمامی تجدید نظر خواجه نیست:
2
رقیبان غافل و ما را از آن چشم و جبین هر دم
هزاران گونه پیغام است و حاجب در میان ابرو
رقیبان غافل و ما را از آن چشم و جبین هر دم
هزاران گونه پیغام است و حاجب در میان ابرو
·
خواجه در این بیت، دیالک تیک عاشق و معشوق را وارونه می
سازد:
·
یعنی نقش سنتی عاشق و معشوق را در
این بیت وارونه می سازد:
· در این بیت شعر، عاشق عملا به
معشوق استحاله می یابد و معشوق عملا به عاشق.
·
به همین دلیل معشوق به پرستنده
عاشق بدل می شود:
·
معشوق با چشم و جبین، هزاران پیام در
هر لحظه به عاشق می فرستد.
·
اینهم هنوز تمامی تجدید نظر خواجه
در این بیت استثنائی شعر نیست.
3
رقیبان غافل و ما را از آن چشم و جبین هر دم
هزاران گونه پیغام است و حاجب در میان ابرو
رقیبان غافل و ما را از آن چشم و جبین هر دم
هزاران گونه پیغام است و حاجب در میان ابرو
·
جای رقیب را در این بیت ابرو گرفته است، ابروئی که حاجب،
دربان و پرده دار است، ولی نه دربان و پرده دار منفی، معمولی و سنتی.
·
بلکه دربان و پرده داری که پستچی و
پیامبر است، یعنی نقش مثبت به عهده دارد.
·
می توان گفت که در این بیت شعر خواجه، همه مناسبات عاشقانه وارونه گشته اند.
4
رقیبان غافل و ما را از آن چشم و جبین هر دم
هزاران گونه پیغام است و حاجب در میان ابرو
رقیبان غافل و ما را از آن چشم و جبین هر دم
هزاران گونه پیغام است و حاجب در میان ابرو
·
ببرکت این وارونه سازی ها، مناسبات وارونه و پا در هوا،
سلب وارونگی شده اند.
·
یعنی پا در هوائی آنها نفی شده و از
بین رفته و دوباره روی پای خود ایستاده اند.
·
با رفع وارونگی در این بیت،
پسیمیسم (بدبینی فلسفی ـ تاریخی) خواجه جای خود را به اوپتیمیسم (خوش بینی فلسفی ـ
تاریخی) داده است:
·
بدین طریق، عاشق سلب حیثیت، شخصیت و عزت شده اعاده حیثیت،
شخصیت و عزت شده است.
·
یعنی آدمیت زدائی عاشق نفی شده است:
·
به زبان فلسفی، سوبژکتیویته عاشق دوباره
احیا و برقرار شده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر