۱۳۹۳ مرداد ۲۷, دوشنبه

هرمه نویتیک (1)

 
ویلهلم رایموند بایر (1902 ـ 1990)
حقوقدان، فیلسوف حقوقی
محقق هگل
رئیس انجمن بین المللی هگل
آنتی فاشیست
مؤلف آثار متعدد
از جمله
تفکر و تنبه

پروفسور ویلهلم رایموند بایر
برگردان شین میم شین

·        هرمه نویتیک یک واژه یونانی است.
·        ارسطو در اثر خود تحت عنوان «روح انسانی» از دو تعین مهم زبان آدمی پرده برمی دارد:

الف
·        زبان به مثابه اسباب تفسیر

ب
·        زبان به مثابه اسباب نشان دادن چیزی
·        (ارسطو، «روح انسانی»، فصل دو، ص 8)

1
·        هرمه نویتیک بدین ترتیب به تعلیمات تفسیر یا به تعلیمات تفهیم اطلاق می شود. 
·        هرمه نویتیک چه بسا به عنوان تعلیمات تفسیر و یا هنر تفسیر بکار می رود.
·        هرمه نویتیک به عنوان تئوری عام تفسیر نیز به خدمت گرفته می شود.

2
·        هرمه نویتیک با تعالیم پروتستانی مسیحیت مدتی خویشاوندی تنگاتنگی داشته است.
·        پروتستانتیسم مفهوم تاریخیت هرمه نویتیکی را آگاهانه در مقابل مفهوم سنت کاتولیکی قرار می داد.
·        در تعالیم پروتستانی بر فونکسیون تفسیری هرمه نویتیک (تفسیر متون، مثلا انجیل) تأکید ورزیده می شد.  

3
·        آغازگاه هرمه نویتیک تلاش فلسفه زبانی در جهت تعیین درست معنای حکمی و یا علامتی (و به قول بعضی ها، بیان «حقیقتی») بوده است.  

4
 ویلهلم فون هومبولت (1767 ـ 1835)
استاد دانشگاه، سیاستمدار، مؤسس دانشگاه برلین
مؤلف آثار متعدد در زمینه های مختلف
از شخصیت های مؤثر و متنفذ در تاریخ فرهنگ آلمان

·        هرمه نویتیک جدید با هومبولت و اشلایرماخر شروع می شود.
·        آنها می خواستند که ساز و برگ شناخت شان با ساز و برگ فکری کلاسیک و رومانتیک مورد سوء تفاهم قرار نگیرد و لذا زبان را به مثابه کلید فهم جهان پیشنهاد می کنند.

5
·        هرمه نویتیک بعدها در فلسفه حیات و اخیرا در اگزیستانسیالیسم اهمیت خاصی کسب می کند که از حد تعلیمات اسلوبی علوم انسانی فراتر می رود.

6
·        نمایندگان مهم هرمه نویتیک در حال حاضر به شرح زیرند: 

الف
در بخش زبانشناسی

 فردیناند د ساسور (1857 ـ  1913)
زبانشناس سوئیسی
از مؤسسان استروکتورالیسم و سمیوتیک
آثار:
مسائل اساسی زبانشناسی عمومی
زبانشناسی و سمیولوژی
زبانشناسی (علم زبان)

·        فردیناند ساسور
·        مؤلف «زبانشناسی عمومی» (1916)  

ب
در عرصه معرفتی ـ نظری و سیستماتیکی
·        امیلیو بت
·        مؤلف «تئوری عمومی تفسیر» (1955)  

ت
خط مدرن هرمه نویتیک

·        ویلهلم دیلتی

7
·        دیلتی هرمه نویتیک را خودفهمی آدمی در تاریخیت خویش می نامد.
·        دیلتی فونکسیون معرفتی در چارچوب علوم انسانی را «فهمیدن» و در چارچوب علوم طبیعی را برعکس، توضح علی (علت و معلولی) قلمداد می کند.
·        هرمه نویتیک، اینجا به مثابه ساز و برگ درک فرم های معنوی بیگانه قلمداد می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر