ویلهلم رایموند بایر (1902 ـ 1990)
حقوقدان، فیلسوف حقوقی
محقق هگل
رئیس انجمن بین المللی هگل
آنتی فاشیست
مؤلف آثار متعدد
از جمله
تفکر و تنبه
پروفسور
ویلهلم رایموند بایر
برگردان
شین میم شین
·
هرمه نویتیک یک واژه یونانی است.
·
ارسطو در اثر خود تحت عنوان «روح
انسانی» از دو تعین مهم زبان آدمی پرده برمی دارد:
الف
·
زبان به مثابه اسباب تفسیر
ب
·
زبان به مثابه اسباب نشان دادن
چیزی
·
(ارسطو، «روح انسانی»، فصل دو، ص 8)
1
·
هرمه نویتیک بدین ترتیب به تعلیمات
تفسیر یا به تعلیمات تفهیم اطلاق می شود.
·
هرمه نویتیک چه بسا به عنوان
تعلیمات تفسیر و یا هنر تفسیر بکار می رود.
·
هرمه نویتیک به عنوان تئوری عام
تفسیر نیز به خدمت گرفته می شود.
2
·
هرمه نویتیک با تعالیم پروتستانی
مسیحیت مدتی خویشاوندی تنگاتنگی داشته است.
·
پروتستانتیسم مفهوم تاریخیت هرمه
نویتیکی را آگاهانه در مقابل مفهوم سنت کاتولیکی قرار می داد.
·
در تعالیم پروتستانی بر فونکسیون
تفسیری هرمه نویتیک (تفسیر متون، مثلا انجیل) تأکید ورزیده می شد.
3
·
آغازگاه هرمه نویتیک تلاش فلسفه
زبانی در جهت تعیین درست معنای حکمی و یا علامتی (و به قول بعضی ها، بیان «حقیقتی»)
بوده است.
4
ویلهلم فون هومبولت (1767 ـ 1835)
استاد دانشگاه، سیاستمدار، مؤسس دانشگاه برلین
مؤلف آثار متعدد در زمینه های مختلف
از شخصیت های مؤثر و متنفذ در تاریخ فرهنگ آلمان
·
هرمه نویتیک جدید با هومبولت و
اشلایرماخر شروع می شود.
·
آنها می خواستند که ساز و برگ
شناخت شان با ساز و برگ فکری کلاسیک و رومانتیک مورد سوء تفاهم قرار نگیرد و لذا
زبان را به مثابه کلید فهم جهان پیشنهاد می کنند.
5
·
هرمه نویتیک بعدها در فلسفه حیات و
اخیرا در اگزیستانسیالیسم اهمیت خاصی کسب می کند که از حد تعلیمات اسلوبی علوم
انسانی فراتر می رود.
6
·
نمایندگان مهم هرمه نویتیک در حال
حاضر به شرح زیرند:
الف
در بخش زبانشناسی
فردیناند د ساسور (1857 ـ
1913)
زبانشناس
سوئیسی
از
مؤسسان استروکتورالیسم و سمیوتیک
آثار:
مسائل
اساسی زبانشناسی عمومی
زبانشناسی
و سمیولوژی
زبانشناسی
(علم زبان)
·
فردیناند ساسور
·
مؤلف «زبانشناسی عمومی»
(1916)
ب
در عرصه معرفتی ـ نظری و سیستماتیکی
·
امیلیو بت
·
مؤلف «تئوری عمومی تفسیر»
(1955)
ت
خط مدرن هرمه نویتیک
·
ویلهلم دیلتی
7
·
دیلتی هرمه نویتیک را خودفهمی آدمی
در تاریخیت خویش می نامد.
·
دیلتی فونکسیون معرفتی در چارچوب
علوم انسانی را «فهمیدن» و در چارچوب علوم طبیعی را برعکس، توضح علی (علت و
معلولی) قلمداد می کند.
·
هرمه نویتیک، اینجا به مثابه ساز و
برگ درک فرم های معنوی بیگانه قلمداد می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر