اثری از مجید افسر
پروفسور
ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین میم شین
VI
مفهوم مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه
ادامه
10
·
مفهوم فرماسیون اجتماعی ـ
اقتصادی در کانون مفهوم مارکسیستی ـ لنینیستی
جامعه قرار دارد.
الف
·
فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی ارگانیسمی
را تشکیل می دهد که در پیدایش خود، در فونکسیون خود، در
گذار خود به فرم عالی تر و در
تبدیل خود به ارگانیسم اجتماعی دیگر از قانونمندی های معینی پیروی می کند.
ب
·
این ارگانیسم (فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی) واقعیتی را که جدا از
افراد انسانی و جدا از کردوکار حیاتی آنان باشد، تشکیل نمی دهد.
·
مراجعه کنید به ارگانیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ت
·
مفهوم جامعه ـ قبل از همه ـ انعکاس پیوندهای سیستمی ماهوی، تعیین کننده و اجتماعی است
که در رفتار عملی افراد تشکیل می شوند و خود را در آن تحقق می بخشند.
پ
·
از سوی دیگر این مفهوم جامعه انعکاس این واقعیت است که روابط یاد شده
که انسانها وارد آنها می شوند و جامعه مربوطه را تشکیل می دهند، نه بنا بر امیال و
علایق انسان ها پدید می آیند و نه بنا بر قرارداد
داوطلبانه ای.
ث
·
بلکه انسانها در تولید و بازتولید اجتماعی حیات اجتماعی خویش وارد مناسبات معین، ضرور و مستقل از امیال و علایق خویش می
شوند، یعنی وارد مناسبات تولیدی می شوند،
مناسباتی که جایگاه (موقعیت) عینی معین طبقات و اقشار را نسبت به هم تعیین می کنند
و شالوده بقیه عناصر حیات اجتماعی را تشکیل می
دهند.
11
·
مفهوم جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی بالاخره فاتحه تصور از انسان
انتزاعی و طبیعت ابدی و ماورای تاریخی او را می خواند.
الف
·
مفهوم جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی، انسان تاریخی ـ مشخص را معرفی می
کند، انسانی را که در جامعه معینی عمل می کند و با تشکیل و تحول عملی مناسبات
اجتماعی کردوکار حیاتی و شیوه زندگی خود را
و همراه با آن خویشتن خویش را، استعدادها، توانائی ها و منافع خود را تشکیل
و تحول می بخشد.
ب
·
این مفهوم
جامعه ـ در عین حال ـ با توضیح و تشریح اهمیت پراتیک
روند مادی تولید و بازتولید و اهمیت مبارزه طبقاتی و انقلاب
اجتماعی، ماهیت و نقش پراتیک تاریخی ـ مشخص را
روشن می سازد.
ت
·
مفهوم جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی یک مفهوم علمی است.
پ
·
بسیاری از جامعه شناسان بورژوائی که ناتوان از ارائه مفهومی علمی و بلحاظ نظری و عملی قابل استفاده
از جامعه اند، به مفهوم جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی تهمت می زنند که گویا آن متافیزیکی است و نمی توان آن را به محک تجربه زد.
ث
·
در حایکه مفهوم
جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی در
واقع از پراتیک میلیون ها باره حیات اجتماعی و از شرایط قابل اثبات تجربی و علمی
آغاز به حرکت می کند و کلیه روابط فی مابین مورد نظر آن اصولا قابل امتحان در کوره
پراتیک اند.
ج
·
این مفهوم
جامعه، واقعیت اجتماعی رئالی را تعریف می کند که از امیال و علایق سوبژکتیف
این و آن مستقل است، حاوی شاخص های عینی است، بطور علمی قابل درک و قابل آزمایش
است و لذا دقیقا تعیین و تعریف شده است.
ح
·
ببرکت این مفهوم جامعه، بطلان کلیه گمانورزی های متافیزیکی راجع به چند و
چون «جامعه» بطور کلی اثبات می شود.
·
برای اینکه تفکر مبتنی بر فرماسیون
اجتماعی ـ اقتصادی معین آن، پیوند سیستمی آن و گرایشات توسعه و تکامل آن را در مد
نظر دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر