۱۳۹۳ مرداد ۲۲, چهارشنبه

تفکر (6) (بخش آخر)


 پروفسور الفرد کوزینگ
برگردان شین میم شین

1
·        تحت تأثیر محرکه کار، بویژه تحت تأثیر حرکات و کردوکار  دست ها که دمبدم متمایزتر می شوند، در مغز انسانی بتدریج سیستم علامتی ثانویه، یعنی شالوده نویروفیزیولوژیکی تفکر و زبان (سخنگوئی) تشکیل می یابد.

·        مراجعه کنید به نویروفیزیولوژی، سیستم علامتی اولیه، سیستم علامتی ثانویه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

2
·        تفکر بنا بر پیدایش خود بطور اجتماعی مشروط بوده و از «از آن خود کردن» محیط زیست توسط انسان ها نشئت گرفته است.

·        مراجعه کنید به سیستم علامتی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

3
·        تفکر و زبان با هم وحدتی ناگسستنی تشکیل می دهند.

·        مراجعه کنید به زبان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

4
·        به قول کلاسیک های مارکسیسم، «زبان، واقعیت بلاواسطه تفکر است.»
·        (کلیات مارکس و انگلس، جلد 3، ص 432)

5
·        تفکر عبارت است از کار با مفاهیم.
·        و مفاهیم به تبیین زبانی در قالب واژه ها نیاز مبرم دارند.

·        (واژه همزاد همیشگی مفهوم است و جمله همزاد همیشگی حکم.
·        میان واژه و مفهوم (جمله و حکم)  از سوئی رابطه دیالک تیکی ماده و روح بر قرار است و از سوی دیگر رابطه دیالک تیکی فرم و محتوا.
·        واژه فرم و ظرف و قالبی است که با مفهوم به مثابه محتوا پر می شود.
·        واژه و جمله ضمنا روح تجسم یافته اند.
·        جمله اندیشه ی مادیت یافته، مرئی و ملموس شده است. مترجم) 

6
·        سیستم علامتی ثانویه  تنها در سایه همکاری زبان می تواند کار کند.
·        زیرا واژه هاعلائم خودویژه این سیستم اند.

7
·        تفکر انعکاس منفعل و محض واقعیت عینی نیست.

8
·        تفکر در روند چالش و کشمکش فعال انسان با محیط زیست طبیعی و اجتماعی پدید می آید و پیشرفت می کند.

9
·        تفکر خصلت فعال دارد و از استقلال نسبی برخوردار است.

10
·        تفکر می تواند با کار روی مفاهیم ناب، ضمن در نظر گرفتن قوانین منطقی به معارف حقیقی جدیدی دست یابد.

11
·        به قول کلاسیک های مارکسیسم، «اگر ما پیش شرط ها را بدرستی برگزینیم و قوانین تفکر را بدرستی به مورد اجرا در آوریم، نتیجه کار، ناگزیر با واقعیت انطباق پیدا خواهد کرد.»
·        (کلیات مارکس و انگلس، جلد 20، ص 573)

12
·        این قدرت تفکر در دستیابی به شناخت، امری که برای تجربه حسی غیرممکن و یا بطور بیواسطه غیرممکن است، امکان پیش بینی علمی و تدوین فرضیه ها و تئوری های علمی را پدید می آورد و شناخت ژرفتر و دقیقتر واقعیت عینی را (در مقایسه با شناخت واقعیت عینی با اتکای صرف به شناخت  حسی) امکان پذیر می سازد.

13
·        استقلال تفکر اما نسبی است.
·        چون تفکر ـ در تحلیل نهائی ـ بر پایه تجربه حسی استوار است و در روند پراتیک اجتماعی توسعه و تکامل می یابد که آخرین محک صحت آن نیزمحسوب می شود.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک تئوری و پراتیک، دیالک تیک حسی و عقلی، دیالک تیک تجربی و نظری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

14
·        اشتراط (مشروطیت) اجتماعی تفکر در جنبه های مختلف آن، آن را به تنها مشخصه محض انسان اجتماعی بدل می سازد.

15
·        در رابطه با توسعه سیبرنتیک و استفاده عملی و فنی از آن (ایجاد دستگاه های فنی، ماشین های محاسبه گر و غیره، که شیوه کارشان تشابه ساختاری  با کار مغز انسانی در اجرای عملیات منطقی و روندهای فکری دارد)، سبب رسیدن به این نتیجه شده که گویا این نوع ماشین ها متفکرند.

·        مراجعه کنید به ایزومورفی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

16
·        چنین نتیجه گیری ئی بر تفسیر ماتریالیستی ـ مکانیکی از تفکر مبتنی است.

·        مراجعه کنید به ماتریالیسم مکانیکی و متافیزیکی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

17
تفاوت مغز با ماشین

الف
·        تفکر تصاویر فکری از واقعیت موجود بوجود می آورد و با آنها کار می کند.
·        ماشین ها اما بر عکس، با علائم حسی و محتوای مادی آنها سر و کار دارند.

ب
·        ماشین ها تصاویر فکری ایجاد نمی کنند، بلکه فقط به ایجاد علائم می پردازند که معنی شان توسط انسان ها تعیین می شود. 

ت
·        محصول اجتماعی بودن تفکر به تنهائی، برای اثبات بطلان هر گونه «تفکر ماشینی» کافی است.

پ
·        ماشین های سیبرنتیکی اما امکان آن را پدید می آورند که سلسله ای از عملیات کلیشه ای که تا کنون بواسطه تفکر انسانی انجام می یافت، بطور ماشینی و سریعتر و دقیقتر انجام گیرند.

ث
·        ماشین های سیبرنتیکی ـ بمثابه وسایل کمکی ـ به توسعه  و گسترش قدرت تفکر انسانی در تصویرسازی هرچه دقیقتر و عمیقتر از واقعیت عینی یاری می رسانند. 

·        مراجعه کنید به شعور، شناخت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر