۱۳۹۳ مرداد ۱۲, یکشنبه

تفاوت (1)


پروفسور گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

·        تفاوت به رابطه مبتنی بر عدم انطباق بلحاظ خواص و مشخصات معین میان اوبژکت های مادی و یا فکری اطلاق می شود.

1
·        مفهوم تفاوت در فلسفه مارکسیستی در پبوند تنگاتنگ با مفهوم هویت دیالک تیکیِ مشخص قرار دارد.

·        مراجعه کنید به هویت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2
·        هر اوبژکت، سیستم و غیره ـ به عنوان اوبژکت، سیستم و غیره نسبتا ثابت ـ بمثابه اوبژکتی که دستخوش تغییر است، با خودش یکسان است، یعنی هویت (چیستائی) خود را حفظ می کند، اما در عین حال درجریان حرکت و تغییر خود و همچنین به دلیل ساختار بغرنج خود، نشاندهنده تعین های متفاوت است.
·        بنابرین، هر اوبژکت، سیستم و غیره  وحدتی است از هویت و تفاوت.

·        (هر چیزی تجسم دیالک تیک هویت و تفاوت است. مترجم)  

3
·        ماده متحرک را نمی توان جوهری مطلق، تغییر ناپذیر و عاری از تفاوت تلقی کرد.
·        نمی توان ادعا کرد که ماده متحرک ـ به مثابه جوهر تغییرناپذیر و مطلق ـ  تفاوت ها را بعدها پدید می آورد.
·        ماده تنها بمثابه تنوع لایتناهی فرم های وجودی، فرم های ساختاری، فرم های حرکتی و فرم های توسعه ی کمی و کیفی متفاوت خود وجود دارد و می تواند وجود داشته باشد.

4

·        لنین در رابطه با این مسئله، به «پیدایش درونی تفاوت ها» اشاره می کند.

·        (منظور از درونی و یا ایماننت وجود داشتن در چارچوب معینی و پا فراتر ننهادن از آن چارچوب است. مترجم)

·        «پیدایش درونی تفاوت ها» اصطلاحی هگلی است.

·        لنین مسئله تفاوت را بمثابه نکات زیر  تلقی می کند:

الف
·        پیدایش تفاوت ها به مثابه «منطق درونی عینی اوولوسیون»

  
·        مراجعه کنید به دیالک تیک اوولوسیون ـ روولوسیون (انقلاب) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
·        پیدایش تفاوت ها به مثابه «منطق درونی عینی مبارزه میان تفاوت ها»

ت
·        تفاوت ها به مثابه «منطق درونی عینی قطبیت»  
·        (کلیات لنین، جلد 38، ص 89)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر