مانفرد بور (1927 ـ 2008)
فیلسوف و مورخ
فلسفه
رئیس انستیتوی
مرکزی در آکادمی علوم آلمان دموکراتیک
از برجسته
ترین نمایندگان مارکسیسم ـ لنینیسم
از مدافعان مارکسیسم
ـ لنینیسم در قبال جریانات جدید تحت نام مارکسیسم (مثلا «فلسفه امید» ارنست بلوخ)
اثر معروف او:
«در زمنیه
انتقاد از ایدئولوژی بورژوائی»
آثار:
گذار از فیشته
به هگل (1965)
عظمت و
محدودیت فلسفه کانت (1974)
عقل ـ انسان ـ
تاریخ (1977)
تاریخ معقول
(1986)
مداخلات،
موضعگیری ها، اظهارات راجع به فونکسیون اجتماعی فلسفه و علم (1987)
اروپا و وضع
معنوی زمان (میراث معنوی اروپا) (2000)
آرامگاه حکیم
پرولتاریا
در گورستان سنت پیوس در برلین
بررسی تاریخ توسعه ی فلسفه کلاسیک بورژوائی
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین
بخش اول
نقش نومینالیسم
در گذار از جهانتصویر فئودالی به جهانتصویر
بورژوائی
1
·
نومینالیسم ـ به
معنی عام آن ـ را می توان جریان اوپوزیسیونی اصلی در اسکولاستیک محسوب داشت.
2
·
منظور از اسکولاستیک
عبارت است از «تعالیم فقهی ـ فلسفی ایدئالیستی ـ عینی که بوسیله ایدئولوگ های
کلیسای کاتولیکی در قرون وسطای اروپا تدوین یافته است.
3
·
اسکولاستیک متنفذترین
تعالیم فقهی ـ فلسفی و همزمان ایدئولوژی حاکم در جامعه فئودالی اروپا بوده است.
4
·
مدت تأثیر
اسکولاستیک بیش از 700 سال (از سال 800 میلادی تا 1400 میلادی) بوده است.
5
·
اسکولاستیک بر
بنیان مناسبات اجتماعی فئودالی اروپا تشکیل می شود.
6
·
قرون وسطی از برهوت
کامل شروع به کار می کند:
·
یعنی تمامی تمدن
قدیم، فلسفه، سیاست و حقوق قدیم را دور می اندازد تا در همه زمینه ها از صفر آغاز
به کار کند.
7
·
تنها چیزی که قرون
وسطی از جهان فروپاشیده ی قدیم به خدمت می گیرد، مسیحیت و چند شهر نیمه ویران عاری
از کل تمدن سابق بوده است.
8
·
نتیجه حاصل این می
شود، که آخوندها در کلیه مراحل توسعه آغازین، تشکیل تفکر را در انحصار خود قرار می
دهند و لذا تعلیم و آموزش، ماهیتا خصلت فقهی (تئولوژیکی) به خود می گیرد.
9
·
تحت ریاست آخوندها
سیاست و حقوق و علوم ـ همه از دم ـ به صورت رشته هائی از فقه در می آیند و با روش
و راه و رسم فقهی مورد بررسی قرار می گیرند.
10
·
این سیطره نخوت آمیز
فقه بر کلیه عرصه های کرد و کار فکری، همزمان پیامد ضرور جایگاه کلیسا به مثابه جمعبندی
و تأیید عام جامعه فئودالی حاکم بوده است.»
·
(«مجموعه
آثار مارکس و انگلس»، جلد 7، ص 343، 1958)
11
·
در این چارچوب اجتماعی
و ایدئولوژیکی عام بوده که اسکولاستیک تعالیم خود را توسعه می دهد.
12
·
اسکولاستیک در
هماهنگی با «سیطره فقه بر کل کرد و کار فکری» به مثابه «جایگاه کلیسا در جمعبندی و
تأیید عام جامعه فئودالی حاکم»، وظیفه خود را اثبات عقلی (راسیونال) سیستم جزمی (دگماتیکی)
کلیسا می دانست، سیستمی که عمدتا از پاتریستیک کپیه کرده بود.
·
(پاتریستیک به تعالیم فقهی ـ فلسفی اکلکتیکی سران و مدرسان
کلیسا از قرن اول میلادی (تأسیس کلیسای کاتولیکی) تا قرن هفتم و هشتم میلادی (شروع اسکولاستیک) اطلاق می شود.
·
نمایندگان پاتریستیک با عاریه گرفتن افکار از مکاتب
فلسفی پیشین به بنیانگذاری دگم های (جزم های)
کلیسای کاتولیکی می پردازند و بر مبنای آنها سیستم دگماتیکی مسیحیت را برپا
می دارند.
·
مراجعه کنید به پاتریستیک
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری. مترجم)
13
·
این به دو معنی
زیر بود:
الف
·
این اولا به معنی
تطبیق و سازگارسازی سیستم دگماتیکی کلیسا با میراث فلسفی یونان و قبل از همه با فلسفه
ارسطو بود که در آن زمان شناخته شده بود.
ب
·
این ثانیا به
معنی دفاع از کلیسا در مقابل نظرات مؤلفین «کافر» یونان قدیم بود.
14
·
قصد اسکولاستیک اثبات
عقلانیت (راسیونالیته) ایمان کلیسائی بود.
·
به همین دلیل می
کوشید تا فلسفه عقلائی به میراث مانده را با دگم های کلیسا منطبق قلمداد کند.
15
·
نومینالیسم با
زیر علامت سؤال قرار دادن عام و از این طریق با زیر علامت سؤال قرار دادن جزم های
کلیسای کاتولیکی لرزه بر اندام این وظیفه اسکولاستیک می افکند.
·
(موضع
نومینالیستی نسبت به مسئله مفاهیم عام بشرح زیر فرمولبندی می شود:
الف
·
عام واقعیت ندارد.
ب
·
فقط منفرد و چیزهای فردی
وجود دارند.
ت
اوکهام
·
مفاهیم عام عبارتند از نام های صرف (اسامی جمع صرف) برای
چیزهای مشخص و در نتیجه ی عمل منطقی تجرید از
این چیزهای مشخص بوجود آمده اند.
·
بنظر روشلین، مفاهیم عام فقط نام هائی به معنای کلمات مصطلح اند و
فاقد معنی اند.
·
بنظر اوکهام، مفاهیم عام عبارتند از طرح ها، اصطلاحات، علائم و
مضامین معینی که در تفکر به جای چیزهای مشخص
بکار می روند و تفکر انسانی بکمک آنها چیزهای مشخص را نامگذاری می کند و مشخص می سازد. مترجم)
·
مراجعه کنید به نومینالیسم
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر