۱۳۹۳ خرداد ۲۲, پنجشنبه

جفنگیات اجنه در « جهان» جیم و جاک (16)

شمس لنگرودی 
سرچشمه:
صفحه فیسبوک  سلومه 
اشتباه نکن
نه زيبايی تو
نه محبوبيت تو
مرا مجذوب خود نکرد.
تنها آن هنگام که روح زخمی مرا بوسيدی

من عاشقت شدم. 
پایان
 گاف سنگزاد



1
اشتباه نکن
نه زيبايی تو
نه محبوبيت تو
مرا مجذوب خود نکرد.

·        از همین بند آغازین شعر معلوم می شود که شاعر در چه دریائی از ارزش ها و معیارها شناور است:
·        دلیل عشق او نه زیبائی حریف بوده و نه محبوبیت حریف.

·        این اعتراف داوطلبانه شاعر اما به چه معنی است؟


2
 اشتباه نکن 
نه زيبايی تو
نه محبوبيت تو
مرا مجذوب خود نکرد.

·        این بدان معنی است که معشوق شاعر هم زیبا ست و هم محبوب العموم.
·        زیبائی مفهومی انتزاعی است و نمی توان منظور روشن شاعر را از صراحت گذراند:

متاع کفر و دین (زشت و زیبا)  بی مشتری نیست: 
گروهی آن، گروهی این پسندند.
بابا طاهر بی حجاب

·        مفهوم محبوبیت اما حاکی از آن است که معشوق شاعر متاعی پر مشتری است و نانش حسابی در روغن است.
·        یعنی یا از طبقه حاکمه است، دختر، خواهر و یا مادر شوهر مرده ی فقیهی، کوسه ای، اژدهائی، دد درنده و دیوی است و یا دختر، خواهر و یا مادر شوهر مرده ی برادر و قوم و خویش فقیهی، کوسه ای، اژدهائی، دد درنده و دیوی است.
·        و گرنه دختر  و خواهر و مادر شوهر مرده ی عمله و رفتگر و دهقان که محبوبیتی کسب نمی کند.


3
تنها آن هنگام که روح زخمی مرا بوسيدی 
من عاشقت شدم.

·        دلیل عشق شاعر به محبوب زیبا و محبوب العموم، نه زیبائی او و نه محبوبیتش، بلکه بوسه ای است که زیباروی محبوب العموم بر روح مجروح شاعر زده است.

4
·        جای عادولف احمد شاملو خیلی خیلی خالی است:
·        بار سهمگین منت بر سر کسی نهادن، به نیت خودستائی اغراق آمیز

·        اگوئیسم معرکه گیر عربده جو:
·        شاعر هم روح دارد، هم روحش مجروح است و هم زیباروی محبوب العمومی در برابر عظمت لایتناهی اش زانو زده و بوسه بر روح مجروحش زده است.

·        خودرضائی، خودستائی و خودنمائی خرده بورژوائی به همین می گویند.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر