۱۳۹۳ فروردین ۱۹, سه‌شنبه

پای منبر دکتر مرتضی محیط (1)


سوسیالیسم:
اندیشه ‌ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، که برای ایجاد یک نظم اجتماعی مبتنی بر انسجام همگانی می ‌کوشد، جامعه ‌ای که در آن تمامی قشرهای اجتماع سهمی برابر در سود همگانی داشته‌ باشند.
سرچشمه:
صفحه فیسبوک صابر     

گاف سنگزاد 

·        ما دکتر مرتضی محیط را اصلا نمی شناسیم و حتی کلمه ای از آثار ایشان نخوانده ایم.
·        شاید دلیلش این باشد که ایشان به جای نوشتن موعظه می کنند و کسی حوصله پیاده کردن مواعظ این و آن را دیگر ندارد.
·        این نقل قول از ایشان که در صفحه فیسبوک تعدادی از هواداران شان منتشر شده، برای ما مائده ای جهت آشنائی با جهان بینی ایشان و سطح سواد کسانی است که سنگ طرفداری از حزب توده را به سینه می زنند.

1
سوسیالیسم  اندیشه ‌ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

·        ایشان ظاهرا در صدد تعریف سوسیالیسم برای پامنبری های بی خبر از خلق و خدای خود بوده اند و عملا به تحریف مفهوم سوسیالیسم مبادرت ورزیده اند.

·        حیرت انگیز این نیست که کسی به تحریف ایشان کمترین اعتراضی نکرده است.
·        چون آخر الزمان است و پیدا کردن اندیشنده ای به دشواری یافتن سوزنی در کاهدانی است.  

·        حیرت انگیز این است که ایشان به خاطر این تحریف و احتمالا تحریفات بیشمار دیگر، کلی هورا و احسنت و مرحبا درو کرده اند:

با درود و سپاس بر آسیب شناس پزشگی مردمی و افتخاری از جامعه پزشگی مقدس و مردمی  
و درد شناس دنیای زشت، زشت سرمایه (انحصار مالی موجود)

2
سوسیالیسم اندیشه ‌ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

از کرامات شیخ ما چه عجب،
پنجه را باز کرد و گفت:
«وجب!»

·        بزعم علامه عیرانی، سوسیالیسم نه چیزی واقعی ـ عینی، نه فرمی از مناسبات تولیدی، نه فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی، نه اولین فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی که دهها هزار سال عمر کرده و به کمون اولیه معروف بوده، نه آلترناتیو تاریخی جبری فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری، بلکه اندیشه ای است.

·        این ادعا اما به چه معنی است؟

3
سوسیالیسم  اندیشه ‌ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

·        این ادعا بدان معنی است که سوسیالیسم یک چیز روحی است و نه مادی.
·        این ادعا بدان معنی است که سوسیالیسم از عناصر شعور اجتماعی است و نه وجود اجتماعی.
·        این ادعا بدان معنی است که سوسیالیسم به مثابه ایده و اندیشه فقط در کله بنی بشر وجود دارد و می تواند وجود داشته باشد و نه به مثابه چیزی واقعی و عینی (مادی) در عالم خارج، در برون از کله آدمیان.

4
سوسیالیسم اندیشه ‌ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

·        اگر کسی احیانا فیلم های هالی وود را تماشا کرده باشد.
·        مثلا در فیلمی که انتونی کوین نقش پاپ اعظم را بازی می کند، پاپی که فکر و ذکری جز نجات گرسنگان جهان ندارد، از زبان او همین یاوه دکتر مرتضی محیط را خواهد شنید:
·        سوسیالیسم یک ایده بوده که شخصی به نام مارکس اختراع کرده و اکنون در گورستانی در انگلستان با خیال راحت خفته است.
·        ایده و اندیشه که اهمیتی ندارد.
·        بنی بشر می تواند به آسانی تعویض زیر پیراهن خود، به تعویض اندیشه خود بپردازد.

5
سوسیالیسم اندیشه ‌ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

·        درد فقط همین نیست.
·        حریفی در فیسبوک طرح دوستی با ما ریخت و بلافاصله اعلام کرد که مارکسیست است.
·        تصورش حتی دشوار است که در آخر الزمان کسی بدون شلاق و شکنجه و آزار داوطلبانه به مارکسیست بودن اعتراف کند.
·        قند تو دل ما آب شد.
·        تا اینکه پس از چند ماه پرسشی مطرح کرد و آتش بر خرمن امیدهای ما افکند.
·        سؤالش این بود که فرق ایدئالیسم با سوسیالیسم چیست؟  

6
سوسیالیسم اندیشه ‌ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است

·        پس از کلی توضیح در این زمینه که ایدئالیسم مکتبی فلسفی است و به خطه روح و یا شعور تعلق دارد ولی سوسیالیسم برعکس، یک فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی است که شالوده جامعه بشری محسوب می شود، نوع معینی از مناسبات تولیدی میان انسان ها ست که زیربنا و ساختار جامعه است و بر روی آن و بر طبق الزامات عینی و ذهنی آن روبنای ایدئولوژیکی قوام می یابد که حاوی فلسفه و خواه و ناخواه ایدئالیسم نیز است، با تبختر تام و تمام گفت:
·        «آره می دانستم که ایدئالیسم ضد سوسیالیسم است.»

·        چه می توان کرد؟
·        آخر الزمان است  و هیچ چیزی محال و غیر ممکن نیست.
·        به قول برتولت برشت:
·        آدم می تواند در طرفة العینی حتی به فیلی بدل شود.
·        تبدیل ایدئالیسم به ضد سوسیالیسم که تعجبی ندارد.

7
سوسیالیسم اندیشه ‌ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

·        سوسیالیسم در هر صورت در قاموس دکتر مرتضی محیط از جامعه مقدس پزشکی اندیشه است.

·        شاید حریفی بگوید، منظور دکتر نه سوسیالیسم، بلکه سوسیالیسم علمی بوده است و حریف هوادار به هنگام پیاده کردن و یا یاد داشت برداشتن از موعظه ایشان، واژه «علمی» را از قلم انداخته است.
·        شاید هم چنین بوده است.

·        اکنون باید از خود پرسید:
·        موضوع سوسیالیسم علمی و یا کمونیسم علمی چیست؟

8
·        موضوع تئوری سوسیالیسم علمی (کمونیسم علمی) را قانونمندی های انقلاب سوسیالیستی و انقلاب رهائی بخش ملی و قانونمندی های توسعه سوسیالیسم و کمونیسم تشکیل می دهند.
·        حالا فقط باید تعریف دایرة المعارفی سوسیالیسم علمی (کمونیسم علمی) را با تعریف دکتر مرتضی محیط مورد مقایسه قرار دهیم:

سوسیالیسم:
اندیشه ‌ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، که برای ایجاد یک نظم اجتماعی مبتنی بر انسجام همگانی می ‌کوشد، جامعه ‌ای که در آن تمامی قشرهای اجتماع سهمی برابر در سود همگانی داشته‌ باشند.

9
·        ایشان در این صورت به تحریف مفهوم «سوسیالیسم علمی» پرداخته اند.
·        چون به هیچ ترفندی نمی توان میان «قانونمندی های انقلاب سوسیالیستی و انقلاب رهائی بخش ملی و قانونمندی های توسعه سوسیالیسم و کمونیسم»  و « اندیشه ‌ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، که برای ایجاد یک نظم اجتماعی مبتنی بر انسجام همگانی می ‌کوشد، جامعه ‌ای که در آن تمامی قشرهای اجتماع سهمی برابر در سود همگانی داشته‌ باشند» علامت تساوی گذاشت.

·        به همین دلیل است که ما از تحریف مفهوم فلسفی «سوسیالیسم»  و اکنون در بهترین حالت از تحریف مفهوم «سوسیالیسم علمی  و یا کمونیسم علمی» سخن می گوییم.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر