سرچشمه:
صفحه فیسبوک
مسی فتحی
میم حجری
1
·
سواد انگلیسی ما تعریفی ندارد.
·
شاید این رهنمود را می شد به شرح زیر ترجمه کرد:
به
جای تعزیه، متشکل شوید!
2
·
آگاهی ما از فرهنگ ملل دیگر نیز تعریفی ندارد.
·
ولی در فرهنگ ایران، بی کمترین تردید، تعزیه و مرثیه با
تشکل نه تنها تضاد ندارد، بلکه حتی پیوند دیالک تیکی دیرینه ی عمیقی دارد.
3
·
شاید دلیل آن این باشد که شناخت ـ بیشک بیشتر از همه ملل
برای ما ـ همیشه آمیزه ای از شعور علمی و شعور عاطفی است.
·
شناخت به عبارت دیگر، دیالک تیکی از شور و شعور است.
4
·
شعور عاطفی که در فرم های متنوع تشکیل می شود و اشاعه می
یابد، بمبی مهیب و ویرانگری از انرژی و احساس، علاقه و عشق، شور و شعور است.
5
·
تعزیه و مرثیه در مرگ عزیزی می تواند بمبی بسیجنده، تهییجگر،
تشکل بخش و ویرانگر از این قماش تشکیل دهد.
6
·
هدف از تعزیه و مرثیه در ده روز آغازین ماه محرم و در
پایان هر موعظه در هر مسجد و هر منبر و پس از ترور هر اخوندی پس از فاجعه پیروزی فوندامنتالیسم
شاید هم همین باشد:
·
در روند تعزیه و مرثیه ضمیر و روان عزاداران از ریشه و
بنیاد منقلب می شوند وبرای پذیرش شعور عاطفی مورد نظر مهیا می گردد.
الف
·
روحانیت مرتجع در طول تاریخ از همین پدیده بهره برداری
درخور کرده است.
·
جنبش فوندامنتالیستی در چهل سال اخیر نیز به همین روند و
روال تشکیل شده، تقویت و توسعه یافته و تحکیم گشته است.
ب
·
توده ی تهییج گشته در مسجد و مجلس عزا پس از پر شدن با
باروت شور و شعور وارونه بسان بمبی از مسجد و مجلس بدر زده و لرزه بر ارکان سلطنت
وابسته به امپریالیسم افکنده است.
·
درست در لحظاتی که جیمی کارتر جفنگ «جزیره سکون و ثبات»
را عرعر می کرده است.
7
·
یکی از دلایل سیطره شعر در تعزیه و مرثیه نیز باید در
همین جنبه عاطفی شناخت باشد.
·
برای اینکه خرافه، یاوه، ایراسیونالیته (افکار ضد عقلی)
و شعور عاطفی را در فرم شعر بهتر از همه
می توان تبیین داشت و اشاعه داد.
الف
·
حزب توده با شعرائی ورزیده از جنس سایه نیز از همین
مسئله برای جذب، بسیج و تشکل توده استفاده درخور کرده است.
·
اشعار سایه تقریبا بدون استثناء بمب هائی از تعزیه و مرثیه اند.
·
محبوبیت خارق العاده سایه نیز به همین دلیل است.
·
شعر سایه تشعشع شعور عاطفی است.
·
شعر سایه مرثیه ی انقلابی ـ توده ای ست.
·
ما در ایام نوجوانی به تحلیل مرثیه سایه در مرگ احسان طبری پرداختیم، ولی شط بی امان اشک
امان مان نداد تا ادامه دهیم.
·
سایه بیشک بزرگ ترین و قوی ترین مرثیه سرای انقلابی توده و حزب
توده است.
·
عمرش دراز باد، پیر پر شور پرولتاریا!
ب
·
شعر سیاوش کسرائی نیز به زر و زیور بی غل و غلشی از شعور عاطفی مزین است.
·
بویژه شاهکار اخیر سیاوش تحت عنوان «مهره سرخ» مرثیه ای
از این دست است.
·
«مهره سرخ» سیاوش لبریز از
شعور عقلی، نظری و عاطفی است.
·
«مهره سرخ» سیاوش مرثیه ی خرد
سرشته ی پرولتاریا ست در سوگ سوسیالیسم ـ چه در مقیاس ملی و چه در مقیاس جهانی.
8
·
در شعر شعرای طبقات اجتماعی واپسین وطنی به نمایندگی
احمد شاملو و حواریون، جای خالی شعور عقلی و نظری را شعور عاطفی پر کرده است.
·
یکی از دلایل محبوبیت شعر شاملو نیز همین است.
·
شعر شاملو در جلب جوانان بی خرد به آوانتوریسم ضد
انقلابی (فدائی، مجاهد و غیره) نقش مهمی به عهده داشته است.
·
دلیل این نقش منفی و مخرب شعر شاملو، اشاعه رادیکال شعور
عاطفی خردستیز بوده است.
· همین نظر را می توان راجع به نقش منفی و مخرب آثار شوپنهاور
و نیچه ـ پدران ایراسیونالیسم (خردستیزی) و فاشیسم ـ نیز گفت.
9
·
تلاش احسان طبری پس از پیروزی ضد انقلاب فوندامنتالیستی
در جهت بهره برداری از سنن تعزیه و مرثیه نیز به احتمال قوی به دلیل وقوف ایشان به
نقش بی بدیل شعور عاطفی در جذب و بسیج توده بوده است.
10
·
در آثار منثور حید مهرگان (رحمان هاتفی) کفه ترازو بطرز
بارزی به نفع شعور عاطفی سنگینی می کند.
·
در آثار منثور حیدر مهرگان (نشریه زیر زمینی نوید و غیره)
شور
و شعور عاطفی دست بالا دارد.
· آثار منثور حیدر مهرگان (ما از اشعار ایشان هنوز چیزی
نخوانده ایم)، بیشتر تهییجگر و بسیجنده اند تا آگاهنده.
·
شاید دلیل این امر فقر تئوریکی خود ایشان باشد.
·
یاد خروشان سرباز سلحشور توده و حزب توده به یاد باد.
ویرایش:
پاسخحذفشعر سیاوش کسرائی نیز به زر و زیور بی غل و غشی از شعور عاطفی مزین است.
باید باشد.
با پوزش