پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان
ادامه
حقوق طبیعی و یا حقوق عقلی غیرمذهبی
قرن هفدهم و هجدهم
ادامه
توماس هوبس
توماس هوبس
(۱۵۸۸ ـ ۱۶۷۹)
ریاضی دان
دولت ـ تئوریسن
فیلسوف انگلیسی در عصر جدید آغازین
کتاب معروف او «هیولا» نام دارد.
۱
· توماس هوبس و جان لاک ـ به مثابه مهمترین نمایندگان تئوری اجتماعی و دولتی حقوق طبیعی انگلیس ـ طرح حقوق طبیعی آنتیک و مسیحی را دور می اندازند و تئوری حقوق طبیعی غیر مذهبی مدرن را توسعه و تکامل می بخشند.
۲
· به نظر هوبس، نه حقوق طبیعی مطلق وجود داشته و نه حقوق طبیعی نسبی.
۳
· او در آثار خود تحت عناوین «راجع به شهروندان» و «هیولا» اعلام می کند که در شرایطی که همه چیز به همه تعلق داشت و قدرتی برای تضمین قرارداد های لازمه برای همزیستی صلح آمیز انسانها وجود نداشت، یعنی در وضع طبیعی، غریزه حفظ نفس می بایستی به جنگ همه علیه همه منجر شود.
۴
· به نظر هوبس، این وضع طبیعی نامطلوب، آغاز توسعه ای بود که به همزیستی صلح آمیز انسان ها زیر چتر دولت انجامید.
· دولتی که تشکیلش را عقل انسانی الزامی می کرد.
۵
· با توجه به غریزه حفظ نفس و توانائی انسان ها به تفکر، هوبس به این نتیجه می رسد که انسان ها می بایستی به وضع طبیعی پایان دهند و با عقد قراردادی، قدرت را به حاکمی محول کنند که وظیفه حفظ وحدت و امنیت (صلح) را به عهده بگیرد.
۶
· هوبس ـ بنابرین ـ میان حقوق طبیعی که بنا بر آن هر کس آزادی استفاده از قوای خود را، بنا بر اقتضای وضع و حال خود، برای تأمین معاش خویش دارد و به انجام هر کاری که برای رسیدن به این آماج عاقلانه باشد، اقدام می کند و قانون طبیعی که او را موظف می کند که داشتن حق بر همه چیز را کنار بگذارد و با رعایت روابط صلح آمیز، به همزیستی با انسان های دیگر بپردازد، فرق می گذارد.
· (هوبس، «هیولا»، ص ۱۶)
۷
· هسته مرکزی آموزه دولت هوبس را می توان در حکم زیر خلاصه کرد:
الف
· انسان به مثابه یک موجود طبیعی باید بر طبق قوانین طبیعی رفتار کند.
ب
· این قوانین اما تنها از طریق شناخت کشف می شوند.
· به عبارت دیگرانسان با شناخت واقعیت می تواند بر آن تسلط پیدا کند.
پ
· پس دولت نتیجه کار فهم شناسنده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر