درنگی
از
میم حجری
حق پرست
در مورد شرائط نیز در ارتباط با شرائط جهانی صحبتی به میان نیامده است.
حرف در مورد شرائط خاص ایران و افغانستان است
که شرائط برای رهبری طبقه کارگر در حالی که وظیفه از دوش بورژوازی آغازین برداشته شده نیز مهیا نبوده و عملا هیچ نیرویی برای رهبری جنبش ضد فئودالیسم در جامعه وجود نداشت.
۱
در مورد شرائط نیز در ارتباط با شرائط جهانی صحبتی به میان نیامده است.
حرف در مورد شرائط خاص ایران و افغانستان است .
همانطور که ذکرش گذشت،
شرایط
چه شرایط جامعتی ـ جهانی و چه شرایط جامعتی ـ مثلا ایرانی
دیالک تیکی از شرایط اوبژکتیو و شرایط سوبژکتیو است.
راستی تفاوت و تضاد اوبژکت با سوبژکت و اوبژکتیو با سوبژکتیو و اوبژکتیویته با سوبژکتیویته
چیست؟
اوبژکت را به عین ترجمه کرده اند و سوبژکت را به ذهن.
اوبژکتیو را به عینی و سوبژکتیو را به ذهنی
و
اوبژکتیویته را به عینیت و سوبژکتیویته را به ذهنیت.
ولی این ترجمه ها چه بسا غلط، ناقص و حتی گمراه کننده اند.
مفاهیم و مقولات علمی و فلسفی و هنری را اصلا نباید ترجمه کرد.
برای اینکه در اثر ترجمه، تحریف می شوند.
مثال:
هاشم رضی
در زمان شاه اقدام به ترجمه مفاهیم فلسفی کرد و صدمه فکری وفرهنگی بزرگی به جامعه زد.
هاشم رضی
مثلا
سوسیالیسم را اجتماع گرایی
ماتریالیسم را ماده گرایی و یا مذهب ماده و ایدئآلیسم را اندیشه گرایی و مذهب اندیشه و غیره
(نقل از حافظه)
ترجمه کرده بود.
هر کدام از این مفاهیم یک عالمه تعریف و توضیح لازم دارند و با ترجمه، تحریف می شوند.
مثال:
مفهوم ماتریالیستی ـ تاریخی سوبژکت،
نتیجه تجرید دهها چیز مختلف است که ذهن، فقط یکی از آنها ست.
وقتی گفته می شود:
تاریخ سوبژکت مند است.
منظور این نیست که تاریخ ذهن دارد.
وقتی گفته می شود:
سوبژکت شناخت.
منظور ذهن شناخت که نیست.
سوبژکت تاریخ در دوران گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم،
یعنی پرولتاریا.
سوبژکت شناخت
یعنی
فرد و گروه و طبقه و حزب و غیره شناسنده.
فیلسوف و روانشناس مارکسیست بزرگ اتخاد شوروی
که ما به ترجمه یکی از آثارش تحت عنوان «وجود و شعور» مشغولیم،
راجع به مفاهیم فلسفی مختلف،
و از آنجمله، دیالک تیک اوبژکت و سوبژکت، بحث حاصلخیز مبسوطی کرده است.
مراجعه کنید
به
وجود و شعور.
وجود و شعور
جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی
سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین
۳
روانی به مثابه سوبژکتیو
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/14973
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر