۱۴۰۳ شهریور ۲۲, پنجشنبه

درنگی در کامنتی از حق پرستی (۵)

 درنگی

از

میم حجری

 

حق پرست

در مورد شرائط نیز در ارتباط با شرائط جهانی صحبتی به میان نیامده است. 

حرف در مورد شرائط خاص ایران و افغانستان است 

که شرائط برای رهبری طبقه کارگر در حالی که وظیفه از دوش بورژوازی آغازین برداشته شده نیز مهیا نبوده و عملا هیچ نیرویی برای رهبری جنبش ضد فئودالیسم در جامعه وجود نداشت.

۱
در مورد شرائط نیز در ارتباط با شرائط جهانی صحبتی به میان نیامده است.

حرف در مورد شرائط خاص ایران و افغانستان است .


همانطور که ذکرش گذشت،

شرایط 

چه شرایط جامعتی ـ جهانی و چه شرایط جامعتی ـ مثلا ایرانی

دیالک تیکی از شرایط اوبژکتیو و شرایط سوبژکتیو است.

 راستی تفاوت و تضاد اوبژکت با سوبژکت و  اوبژکتیو با سوبژکتیو و اوبژکتیویته با سوبژکتیویته

 چیست؟

اوبژکت را به عین ترجمه کرده اند  و سوبژکت را به ذهن.

 اوبژکتیو را به عینی و سوبژکتیو را به ذهنی

و 

اوبژکتیویته را به عینیت و سوبژکتیویته را به ذهنیت.

ولی این ترجمه ها چه بسا غلط، ناقص و حتی گمراه کننده اند.

مفاهیم و مقولات علمی و فلسفی و هنری را اصلا نباید ترجمه کرد.

برای اینکه در اثر ترجمه، تحریف می شوند.

مثال:

هاشم رضی

در زمان شاه اقدام به ترجمه مفاهیم فلسفی کرد و صدمه فکری وفرهنگی بزرگی به جامعه زد.


هاشم رضی

مثلا 

 سوسیالیسم را اجتماع گرایی 

ماتریالیسم را ماده گرایی و یا مذهب ماده و ایدئآلیسم را اندیشه گرایی و مذهب اندیشه و غیره 

(نقل از حافظه) 

ترجمه کرده بود.

هر کدام از این مفاهیم یک عالمه تعریف و توضیح لازم دارند و با ترجمه، تحریف می شوند.


مثال:

مفهوم ماتریالیستی ـ تاریخی سوبژکت، 

نتیجه تجرید دهها چیز مختلف است که ذهن، فقط یکی از آنها ست.

وقتی گفته می شود:

تاریخ  سوبژکت مند است.

منظور این نیست که تاریخ ذهن دارد.

وقتی گفته می شود:

سوبژکت شناخت.

منظور ذهن شناخت که نیست.
 

سوبژکت تاریخ در دوران گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم، 

یعنی پرولتاریا.

سوبژکت شناخت 

یعنی

فرد و گروه و طبقه و حزب و غیره شناسنده.

 

فیلسوف و روانشناس مارکسیست بزرگ اتخاد شوروی

 که ما به ترجمه یکی از آثارش  تحت عنوان «وجود و شعور» مشغولیم،

راجع به مفاهیم فلسفی مختلف، 

و از آنجمله، دیالک تیک اوبژکت و سوبژکت، بحث حاصلخیز مبسوطی کرده است.

مراجعه کنید

به

وجود و شعور.

وجود و شعور

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 

۳

روانی به مثابه سوبژکتیو

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/14973

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر