۱۴۰۳ مهر ۴, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حقوق طبیعی (۹)


پروفسور دکتر وینفرید شرودر

برگردان

 شین میم شین

 

  تاریخ تئوری های حقوق طبیعی

ادامه 

 

 

حقوق طبیعی مسیحی

 

۱

·    حقوق طبیعی مسیحی عبارت است از پذیرش حقوق طبیعی استوئیکی و بازسازی آن بر مبنای مسیحیت.

 

۲

آگوستین

 (۳۵۴ ـ ۴۳۰)

اهل الجزایر

از فقهای مهم مسیحیت

فیلسوف دوره گذار از آنتیک به قرون وسطی

مؤلف آثار تئولوژیکی بیشمار

پدر علوم فقهی (تئولوژیکی) و فلسفی مسیحیت

تحت تأثیر افلاطون

واقعیت را سه شقه کرده است:

جهان عالی ترین وجود

که فقط برای روح قابل دسترسی است.

جان ـ روح انسانی

جهان شونده

که برای حواس قابل دسترسی است.

اگوستین

ایمان مسیحی را مبنا و بنیان شناخت می دانست.

 

·    اپولوگت ها (دسته ای از نویسندگان یونان که در قرن دوم میلادی وارد دین مسیح شدند) و آگوستین اسطوره مسیحی بهشت و ارتکاب گناه از سوی آدم و حوا و آموزه استوئیستی را در یکدیگر ذوب می کنند.

 

۳

·    بدین طریق تئوری ئی پا به عرصه وجود می گذارد که تنها در ایام آغازین همبود مهرآمیز و از خود گذشته مسیحی وجود داشته و بی نیاز از دولت و حقوق بوده است.

 

۴

·    بعد ازارتکاب گناه از سوی آدم و حوا و سرپیچی های دیگر بشریت از فرامین الهی، نظام جامعتی و دولتی فعلی تا حدی به مثابه افسار بنی بشر برای جلوگیری از ارتکاب گناه و تا حدی به مثابه کیفر گناهان تشکیل می یابد.

 

۵

·    نظام جامعتی و دولتی از سوئی نتیجه قانون طبیعی نسبی حاکم در شرایط ارتکاب گناه و از سوی دیگر نشانه خرد الهی قلمداد می شود.

 

۶

·    چون قانون طبیعی هم قانون الهی و هم قانون ابدی است.

 

۷

·    از این رو حقوق مثبت (حقوق رایج)  تغییرپذیر باید خود را حتی الامکان با این قانون طبیعی نسبی و ده فرمان کلیسا تطبیق دهد.

 

۸

·    اگرچه جریان فوندامنتالیستی (بنیادگرای) مسیحی که به حقوق طبیعی مطلق و ایدئال مسیحیت آغازین پای بند بود، ریشه کن نمی شود، ولی با حقوق طبیعی نسبی مسیحی، موضع محافظه کارانه نسبت به سیستم فئودالی حاکم پیروز می شود.

 

۹

·    دولت اگرچه، در مقایسه با کلیسا، از سوئی به مثابه نتیجه گناه آدم و حوا خوار شمرده می شود، ولی از سوی دیگر به سبب حفظ مردم در مقابل شر و به مثابه دستگاه خرد الهی به درجه دستگاه حامی کلیسا ارتقا داده می شود.

 

۱۰

·    بدین طریق، سازش کلیسا با دولت استدلال و اثبات نظری (تئوریکی) می شود.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر