پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان
ادامه
حقوق طبیعی مسیحی
۱
· حقوق طبیعی مسیحی عبارت است از پذیرش حقوق طبیعی استوئیکی و بازسازی آن بر مبنای مسیحیت.
۲
آگوستین
(۳۵۴ ـ ۴۳۰)
اهل الجزایر
از فقهای مهم مسیحیت
فیلسوف دوره گذار از آنتیک به قرون وسطی
مؤلف آثار تئولوژیکی بیشمار
پدر علوم فقهی (تئولوژیکی) و فلسفی مسیحیت
تحت تأثیر افلاطون
واقعیت را سه شقه کرده است:
جهان عالی ترین وجود
که فقط برای روح قابل دسترسی است.
جان ـ روح انسانی
جهان شونده
که برای حواس قابل دسترسی است.
اگوستین
ایمان مسیحی را مبنا و بنیان شناخت می دانست.
· اپولوگت ها (دسته ای از نویسندگان یونان که در قرن دوم میلادی وارد دین مسیح شدند) و آگوستین اسطوره مسیحی بهشت و ارتکاب گناه از سوی آدم و حوا و آموزه استوئیستی را در یکدیگر ذوب می کنند.
۳
· بدین طریق تئوری ئی پا به عرصه وجود می گذارد که تنها در ایام آغازین همبود مهرآمیز و از خود گذشته مسیحی وجود داشته و بی نیاز از دولت و حقوق بوده است.
۴
· بعد ازارتکاب گناه از سوی آدم و حوا و سرپیچی های دیگر بشریت از فرامین الهی، نظام جامعتی و دولتی فعلی تا حدی به مثابه افسار بنی بشر برای جلوگیری از ارتکاب گناه و تا حدی به مثابه کیفر گناهان تشکیل می یابد.
۵
· نظام جامعتی و دولتی از سوئی نتیجه قانون طبیعی نسبی حاکم در شرایط ارتکاب گناه و از سوی دیگر نشانه خرد الهی قلمداد می شود.
۶
· چون قانون طبیعی هم قانون الهی و هم قانون ابدی است.
۷
· از این رو حقوق مثبت (حقوق رایج) تغییرپذیر باید خود را حتی الامکان با این قانون طبیعی نسبی و ده فرمان کلیسا تطبیق دهد.
۸
· اگرچه جریان فوندامنتالیستی (بنیادگرای) مسیحی که به حقوق طبیعی مطلق و ایدئال مسیحیت آغازین پای بند بود، ریشه کن نمی شود، ولی با حقوق طبیعی نسبی مسیحی، موضع محافظه کارانه نسبت به سیستم فئودالی حاکم پیروز می شود.
۹
· دولت اگرچه، در مقایسه با کلیسا، از سوئی به مثابه نتیجه گناه آدم و حوا خوار شمرده می شود، ولی از سوی دیگر به سبب حفظ مردم در مقابل شر و به مثابه دستگاه خرد الهی به درجه دستگاه حامی کلیسا ارتقا داده می شود.
۱۰
· بدین طریق، سازش کلیسا با دولت استدلال و اثبات نظری (تئوریکی) می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر