۱۴۰۳ شهریور ۲۵, یکشنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۰۶۴)

 

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شور

حکایت اول

بخش دوم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۸۲ ـ ۸۳)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم

 

 

حریفان خلوتسرای الست

به یک جرعه تا نفخه صور مست

معنی تحت اللفظی:

عشاق حق

در روز الست، جرعه ای از شراب عشق حق سرکشیده اند و تا روز قیامت مست شده اند.

 

سعدی

در این بیت شعر،

 دیالک تیک ازل و ابد را به شکل دیالک تیک الست و (۱) بسط و تعمیم می دهد.

 

سعدی در این بیت شعر، دیالک تیک ازل و ابد را به شکل دیالک تیک الست و نفخه صور بسط و تعمیم می دهد.

 

دیالک تیک ازل و ابد، فقط در مورد (۲) صادق است.

 

دیالک تیک ازل و ابد، فقط در باره ماده صادق است:

ماده به طور کلی، ازلی و ابدی است.

 

مراجعه کنید

به

ماده

 (وجود)

 

وجود

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4616

 

ماده خود، دیالک تیک ازل و (۳) است.

 

ماده خود، دیالک تیک ازل و ابد است.

 

سعدی

 ضمنا هندوانه ای به بزرگی تاج بوبکر سعد،

زیر بغل عرفای باب میل خود می چپاند و آنها را به صفت «حریف خلوتسرای الست» مفتخر می سازد، که «به جرعه ای تا نفخه صور مست» اند.

 

برای درک مفهوم «حریف خلوتسرای الست» باید تخیلی غول آسا داشت.

 

ظاهرا در قاموس سعدی و حافظ، معرفت (شناخت) هم باید نه اکتسابی، بلکه بنیادی، خدادادی و مادرزادی باشد.

 

همانطور که در روز الست، شکل و شمایل هرکس و هرچیز به قلم نقاش ازل نقش می بندد،

به همان سان هم معرفت و شناخت و شعورش تعیین می شود.

 

ضمنا می فروش ازل به همراه تزریق آمپول معرفت (عرفان)، برای جلوگیری از افشای اسرار الهی، جرعه ای هم از شراب ازلی به حلقش می ریزد،

 تا مست مادام العمر شود و به بانگ صور اصرافیل بیدار شود.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر