پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
۱
· اپریوری یعنی قبل از قبلی ها.
۲
· اپریوری در فلسفه ما قبل کانت، به معنی شناختی به کار می رود که توسط عقل، مستقل از هر تجربه و قبل از هر تجربه، به واسطه استنتاج منطقی حاصل می آید و همچنین به معنی شناخت جدیدی به کار می رود که بر مبنای معارف موجود به دست می آید، بدون این که تجربه در پیدایش آن نقشی بازی کرده باشد.
۳
· به نظر کانت هر شناخت واقعی، اپریوریکی است.
· یعنی به طور خالص و بی غل و غش تنها از عوامل زیرین حاصل می آید:
الف
· از فرم های مشاهده (مکان و زمان)
ب
· از فرم های فهم (مقوله ها)
پ
· از فرم های مفاهیم عقلی.
۴
· به نظر او شناخت از تجربه نشئت نمی گیرد.
۵
· شناخت اما با اعطای خصلت معتبر ضرور و عام به شناخت تجربی، آن را امکان پذیر می سازد.
۶
· به نظر کانت، شناخت به لحاظ منطقی ـ عینی قبل از هر تجربه وجود دارد.
۷
· شناخت قبل از هر تجربه موجود است و تجربه واقعی، یعنی علمی را ممکن می سازد.
· اما به لحاظ زمانی ـ روانی (پسیکولوژیکی) به دنبال تجربه می آید.
· (کانت، «نقد خرد محض»، ص ۱)
۸
· در نظریات کانت، شناخت اپریوری معیار خود را در تجربه و یا با تجربه نمی یابد، بلکه در مفهوم یک شیئ و یا قبل از همه، در ماهیت استعداد معرفتی انسانی می یابد، که فرم های آن به شرح زیرند:
الف
· فرم های مشاهده (مکان و زمان)
ب
· مفاهیم فهم محض (مقوله ها)
۹
· کانت مخالف این امر نیست که شناخت با تجربه همراه است و به واسطه حواس پدید می آید.
۱۰
· اما او نظریه ای را مطرح می سازد که بنا بر آن، باید به هر شناختی گشتاور منطقی و یا ترانسندنتال یعنی اپریوریکی تعلق داشته باشد:
· جنبه صوری (فرمال) در هیئت فرم های مشاهده محض و مفاهیم فهم محض مواد شناخت حاصل از تجربه را به شناخت واقعی و علمی، یعنی به شناخت حاوی اعتبار عام و ضرور (یعنی نه فقط معتبر در موردی منفرد) مبدل می سازد.
۱۱
· شناخت اپریوری به «یقین بی چون و چرا» منجر می شود.
· یعنی «خود، ضرورت مطلق است» و «بر هیچ مبنای تجربی استوار نمی شود» و لذا «محصول محض عقل است، علاوه بر این اما کاملا سنته تیکی (ترکیبی) است!»
· (کانت، پاراگراف ۶)
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر