۱۳۹۶ مهر ۳۰, یکشنبه

قانون وحدت و «مبارزه» اضداد (۶) (بخش آخر)


  پروفسور گونتر کروبر
برگردان 
 شین میم شین
 
۱۳
 
• تضاد میان نیروهای مولده و مناسبات تولیدی در جوامع منقسم به طبقات باید از طریق انقلاب سیاسی و اجتماعی حل شود.

۱۴

• این تضاد اما در سوسیالیسم از طریق اقدامات اقتصادی ـ سیاسی، بموقع از سوی حزب و دولت سوسیالیستی مرحله به مرحله حل می شود.
۱۵

• در جوامع سوسیالیستی تضادهائی هم وجود دارند که خاص آن جوامع اند و بر مبنای مناسبات تولیدی سوسیالیستی پدید می آیند:
• به عنوان مثال، تضاد میان فرم های مختلف مالکیت سوسیالیستی در صنعت و کشاورزی.
V
قانون وحدت و «مبارزه» اضدا 
در 
عرصه شناخت بشری

• قانون وحدت و «مبارزه» اضداد فقط قانون اصلی عام ساختار، حرکت و توسعه سیستم های مادی در طبیعت و جامعه نیست، بلکه قانون اصلی توسعه شناخت بشری، تئوری های علمی و غیره نیز است.
۱

• به قول کلاسیک های مارکسیسم، کرد و کار معرفتی انسانی ـ بطور کلی ـ در چارچوب تضادهای زیر انجام می یابد:
الف

• در چارچوب «تضاد میان توان معرفتی درونی نامحدود انسانی و بود واقعی او در محدودیت خارجی انسان شناسنده و محدودیت معرفتی او.»

• (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۱۱۳)

• (دیالک تیک توان معرفتی درونی نامحدود انسانی و بود واقعی انسانی، انسان شناسنده ای که بلحاظ خارجی و معرفتی محدود است. مترجم)
ب

• در رابطه تضادمند میان حقیقت نسبی و حقیقت مطلق

۲

• توسعه تئوری های علمی از طریق غلبه بر تصورات و استنباطات کهنه صورت می گیرد که تنها برای شرایط معینی درست بوده اند.
۳

• تضاد میان نتایج مشاهده و دانش منتج از تجربه از سوئی و فرضیه ها، تئوری ها و غیره موجود از سوی دیگر، کردوکار معرفتی انسانی را همواره به پیش می راند.

• (دیالک تیک نتایج مشاهده و دانش منتج از تجربه ـ فرضیه ها، تئوری ها و غیره. مترجم)
۴

• تضاد یاد شده در مسیر توسعه پراتیک علمی و شناخت علمی بطور لاینقطع حل و تشکیل می شود.
۵

• قانون وحدت و «مبارزه» اضداد در مورد کلیه فرم های حرکت ماده صادق است.
۶

• اهمیت معرفتی ـ نظری و متدئولوژیکی اصلی قانون وحدت و «مبارزه اضداد» برای پژوهش علمی و کردوکار عملی انسان ها به دلایل زیرین است:
الف

• قانون وحدت و «مبارزه اضداد» قناعت به مشاهده نمود خارجی چیزها، روندها، سیستم ها و غیره بخصوصی را توصیه نمی کند.
ب

• قانون وحدت و «مبارزه اضداد» خواهان کشف حرکت و توسعه چیزها، روندها و سیستم ها و غیره می شود.
ت

• قانون وحدت و «مبارزه اضداد» خواهان کشف قوانین حرکتی و تکاملی چیزها، روندها و سیستم ها و غیره می شود.
پ

• قانون وحدت و «مبارزه اضداد» خواهان کشف نیروهای محرکه توسعه چیزها، روندها و سیستم ها و غیره است، یعنی خواهان کشف تضادهای درونی آنها ست.

۷

• از این رو، طرز تفکر دیالک تیکی با طرز تفکر متافیزیکی تفاوت اصولی دارد:

الف

• طرز تفکر متافیزیکی چیزها، روندها، سیستم ها و غیره را عمدتا در حالت ایستای آنها مورد توجه قرار می دهد و قادر به کشف تضادهای درونی آنها نیست.
ب

• به قول کلاسیک های مارکسیسم، «تا زمانی که ما چیزها را در حالت سکون، مرده، ایزوله، هر یک برای خود، به صورت اشیائی که در جوار همدیگر و یا پشت سر همدیگر قرار دارند، مورد توجه قرار دهیم
، آنگاه به تضادی بر خورد نمی کنیم.
ت

• آنگاه ما حداکثر به کشف ویژگی های معینی نایل می آییم که برخی از آنها با هم شباهت و برخی دیگر با هم تفاوت و برخی با همدیگر تضاد دارند، اما این ویژگی ها چنان جلوه می کنند که گوئی میان چیزهای مختلف تقسیم شده اند، یعنی چیزها هیچ تضادی در بطن خود ندارند.
پ

• تا آنجا که این حیطه مشاهده کفایت کند، تا همانجا هم ما می توانیم بکمک طرز تفکر متداول متافیزیکی روزگار بگذرانیم.
ث

• اما اگر ما چیزها را در حرکت، تغییر، زندگی و تأثیر متقابل آنها مورد توجه قرار دهیم، بلافاصله به تضادها برخورد می کنیم.»


• (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۱۱۲)
 
۸

• استفاده از قانون وحدت و «مبارزه» اضداد در کردوکار عملی و معرفتی اما نباید بطور کلیشه ای صورت گیرد:
• در وهله اول باید خودویژگی تضادهای روندها و سیستم های مورد نظر کشف شوند، یعنی همواره با تحلیل مشخص و همه جانبه ی روند و سیستم همراه باشند.
۹

• این امراز آن رو مهم است که انسان کوشا، فعال و عمل کننده باید بتواند بر اساس تضادهای شناخته شده و خودویژگی آنها، راه حل های خاصی برای حل آنها، برای هدایت آگاهانه روندهای توسعه در طبیعت و جامعه پیدا کند.
۱۰

• «تجزیه امر واحد و شناخت اجزای متضاد آن ... ماهیت دیالک تیک را تشکیل می دهد:

الف
• یکی از ماهیت های دیالک تیک را

ب
• یکی از ماهیت های اصلی دیالک تیک را

ت
• ویژگی و جنبه اصلی دیالک تیک را.»

• (لنین،، «کلیات»، جلد ۳۸، ص ۳۳۸)
 
۱۱

• قانون وحدت و «مبارزه» اضداد طبقه کارگر و حزب انقلابی او را موظف به تحلیل مشخص تضادهای خاص هر مرحله از مبارزه می کند، تا بر اساس آن استراتژی و تاکتیک لازم برای حل آنها را در راستای منافع صلح و سوسیالیسم تدوین کند.
مراجعه کنید به دیالک تیک، تضاد، کیفیت و کمیت، نفی نفی، توسعه، ضدیت، قطبیت  در 
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
 
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر