۱۳۹۶ مهر ۲۱, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۷)

پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
 
مفهوم سازی
ادامه

۶۸
·    جامه عمل پوشاندن به تجرید عبارت است از جمعبندی مجموعه بنیادی به طبقات تجرید (طبقات همترازی) با توجه به خصوصیت مربوطه.

۶۹
·    بدین طریق مجموعه بنیادی آغازین موجود به خانواده ای از طبقات همتراز  تجزیه می شود.
·    این بدان معنی است که دو چیز، دقیقا زمانی به طبقه واحدی تعلق دارند که در رابطه همترازی مربوطه با یکدیگر قرار داشته باشند.
·    این بدان معنی است که چیز واحدی نمی تواند در آن واحد به دو طبقه مختلف تعلق داشته باشد.

۷۰
·     بدین طریق، مجموعه بنیادی به واسطه طبقات همترازش به طرز واضح و روشن تعیین می شود:

الف
·    مجموعه ها به واسطه اقتدار شان وضوح کسب می کنند.

ب
·    کالاها به واسطه ارزش شان وضوح کسب می کند.

پ
·    حوادث به واسطه زمان شان وضوح کسب می کند.

۷۱
·    تجرید (انتزاع) را می توان به طرز زیر نیز مشخص کرد:
·    تحدید (محدود سازی) احکام مربوط به اشیاء معین به احکامی که اعتبار شان با جایگزینی اشیاء با همتراز های شان دستخوش تغییر نگردد.

۷۲
·     این احکام محدود گشته را می توان با توجه به مناسبت همترازی  ملحوظ نظر، ثوابت (لایتغیرها) نامید.

·    (مراجعه کنید به لورنسن، «دیفرانسیال و اینتگرال» ۱۹۶۵)

۷۳
·     بنابرین، می توان گفت:
·     تجرید یعنی محدود سازی احکام ثابت (لایتغیر) در رابطه با مناسبت همترازی

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر