پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
مفهوم سازی
ادامه
۸۳
·
هدف از استفاده از علوم تجربی (فیزیک و شیمی و بیولوژی و
غیره)، بررسی جریانات واقعی به لحاظ امکان
آنها ست.
· از این رو، علوم تجربی،
عمدتا با مفاهیم انتزاعی (ابستراکتیو) کار
می کنند.
۸۴
·
این همواره، زمانی از این قرار است که عرصه های مورد بررسی قابل
سیطره و سلطه می شوند.
·
یعنی به حال خود رها نمی شوند تا به طور خودپو عمل کنند.
· بلکه به صورت شرایط منطبق
با امیال انسانی در آورده و تنظیم می شوند.
۸۵
· تفاوت علوم تجربی در این
زمینه با منطق محض و ریاضیات این است که علوم تجربی از اشیای معینی دم می زنند که
قابل ادراک اند.
۸۶
· مفهوم سازی علوم تجربی با
بررسی عملی واقعیت عینی در رابطه مستقیم قرار دارد.
۸۷
· اهمیت اصطلاحات علوم تجربی، از آن رو ست که تعین
های (تثبیت های) کافی معین آنها در رابطه با اشیای تحت بررسی، تعیین دقیق واکنش
های آنها را مجاز می دارند.
۸۸
·
بنابرین، هر «جسم» فیزیکی چیزی است که می تواند تغییرات
سرعت را واقعیت بخشد (از مرحله امکان به
مرحله واقعیت عبور دهد.)
· مراجعه کنید به دیالک تیک
امکان و واقعیت، علوم تجربی در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
۸۹
· هر «گروه» سوسیولوژیکی چیزی است که می تواند هنجاربندی اجتماعی ئی را
پیشاپیش تعیین کند.
۹۰
· چگونگی تدقیق نحوه واکنش
واقعی چیزها در علوم تجربی، وابسته به لیاقت آزمایشی پژوهشگران است و طبیعتا
وابسته به شرایط فنی (ساز و برگ آزمایشی) آنها ست.
۹۱
· تجرید در علوم تجربی (فیزیک و شیمی و بیولوژی و
غیره)، بر مبنای تکرر (تکرار مکرر) طرز واکنش ها صورت می گیرد.
۹۲
·
اگر هدف از استفاده
از علوم تجربی، بررسی جریانات واقعی به
لحاظ خودپویی تاریخی آنها باشد، در آن صورت، مفهوم سازی انتزاعی (ابستراکتیو)،
دیگر کفایت نمی کند.
· اگرچه مفهوم سازی انتزاعی،
اینجا نیز باید پیش شرط قرار داده شود.
۹۳
· تعیین کننده این است که
عام انتزاعی به معنی دیالک تیکی اش نخست به مثابه امکان در واقعیت درک شود تا بعد
ضد ماهوی اش کشف شود و وحدت هر دو ضد
(امکان و واقعیت) به مثابه تضاد تعیین کننده هستی واقعی چیزی قلمداد شود که عام
انتزاعی اش نخست ایزوله شده است.
۹۴
·
اینکه عام انتزاعی، امکان است و نه «واقعیت حقیقی» از آنجا
معلوم می شود که «استثنائاتی» در حین استفاده از عام انتزاعی به چشم می خورند.
·
یعنی جایگزینی های معینی عملا صورت نمی گیرند.
· این در تضاد با مناسبت
همترازی است.
۹۵
·
بدان سان که در عمل
معاوضه با سرمایه داران، شرایط سوبژکتیو
کار کارگران با شرایط اوبژکتیو کار جایگزین نمی شود.
· بلکه کارگران چه بسا در هر
معاوضه تازه، از نو سلب مالکیت می شوند (بیگانه می شوند.)
۹۶
·
کالای واقعی به
تنهایی ارزش مبادله (معاوضه) نیست.
· بلکه ایرزش مبادله در وحدت
مشخص با ارزش مصرفی است.
۹۷
· «وحدت ارزش مبادله و ارزش
مصرف» مفهوم «عام انتزاعی» کالا ست.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر