۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۶, پنجشنبه

سوسیالیسم و کمونیسم اوتوپیکی (21)


پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان شین میم شین

 V
احیای مجدد جنبش پرولتری
پس از انقلاب فرانسه در سال 1830

1
آخرین و عالی ترین فرم کمونیسم اوتوپیکی
ادامه

II
کمونیسم اوتوپیکی انقلابی ـ مسیحی

1
·        در این دوره، علاوه بر کمونیسم اوتوپیکی انقلابی ـ آته ئیستی، کمونیسم اوتوپیکی انقلابی ـ مسیحی نیز از سوی الفونس کونستانت و الفونس اسکویروز (1812 ـ 1876) بنیانگذاری می شود که همبودهای اولیه مسیحی را بمثابه اولین مرحله جامعه بشری با سمتگیری کمونیستی می داند و حضرت عیسی را بمثابه اولین کمونیست انقلابی قلمداد می کند.

2
·        بنظر مارکس و انگلس، بزرگترین تأثیر را در آن زمان کابت با کمونیسم ایکاری اش بر طبقه کارگر اعمال می کند.
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 4، ص 485، 488)

3
·        «کابت فرانسوی، در دوره تبعیدش در انگلستان، تحت تأثیر ایده های کمونیستی رایج در آن کشور قرار می گیرد و پس از بازگشت به فرانسه به محبوب ترین ـ هرچند سطحی ترین ـ نماینده کمونیسم در آن کشور تبدیل می شود.»
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 2، ص 139)

4
·        کابت در کتابش تحت عنوان «سفر به ایکاری»، که در سال 1839 منتشر می شود و تا سال 1848 پنج بار تجدید چاپ می شود، در پی اثبات ضرورت تشکیل تشکیلات توده ای است، که در آنها فقیر و غنی با هم همکاری می کنند.

5
·        کابت صنعت مدرن را تأیید می کند و بر آن است که از طریق بهبود تدریجی وضع کارگران و کاهش مستمر مالکیت خصوصی از طریق بستن مالیات های سنگین بر سرمایه و ارثیه، می توان به نشکیل نظام کمونیستی کمک کرد.

·        (ما در همه جریانات قلابی مدعی سوسیالیسم و یا کمونیسم و حتی در جریانات طبقه حاکمه امپریالیستی شاهد تکرار نظرات نمایندگان سوسیالیسم اوتوپیکی از هر نوع و اجرای برخی از آنها بوده ایم و هستیم. مترجم)  

5
·        بنظر کابت، برقراری کمونیسم کلیه سدهای موجود در برابر توسعه تکنیک و بهبود وضع زندگی انسان ها را از میان برخواهد داشت.

6
·        کابت در دسامبر سال 1848 میلادی، پس از ناکامی در عملی ساختن نقشه هایش در فرانسه، به آمریکا می رود تا همبودهای (اجتماعات، مجامع) الگوئی «ایکاری های» خود را درآنجا تأسیس کند.

7
·        او پس از سه سال، دو باره به فرانسه بر می گردد، بی آنکه از ایمان اوتوپیستی خود، مبنی بر استقرار کمونیسم از طریق مسالمت آمیز منصرف شده باشد.

8

·        انگلس می نویسد:
·        «رشد کمونیسم مورد استقبال اکثریت ارواح برجسته فرانسه قرار می گیرد.
·        پیر لرو (متافیزیسین)، جرج ساند (مدافع جسور حقوق بشر)، ابه دلامنا (مؤلف کتاب «کلام یک مؤمن») و بسیاری دیگر، همه کم و بیش تحت تأثیر نظریات کمونیستی بوده اند.»
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 1، ص 487)

9
 پیر ژوزف پرودون (1809 ـ 1865)
اقتصاددان و جامعه شناس فرانسوی
اولین نماینده آنارشیسم
او برای محو استثمار و حکومت،
حکومت مردم بر مردم را پیشنهاد می کرد.
شعار معروف او:
«مالکیت یعنی سرقت!»

·        انگلس می نویسد:
·        مهمترین مؤلف در این میان پرودون نام دارد، جوانی که دو سه سال پیش کتابش تحت عنوان «مالکیت به چه معنا ست؟» منتشر می شود.
·        این کتاب اثری فلسفی از سوی کمونیست های فرانسوی است.»
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 1، ص 487)

10

·        تصادفی نیست که مارکس در سال 1847 میلادی در کتابش تحت عنوان «فقر فلسفه» به چالشی مفصل با نظرات پرودون بر می خیزد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر