پروفسور دکتر وینفرید شرودر
پروفسور
کارل هاینتس بارک
برگردان
شین میم شین
II
روشنگری فرانسه
ادامه
(بخش
ششم)
2
دوره دوم روشنگری فرانسه
ادامه
16
کوندیلا (1714 ـ 1780)
روحانی
فیلسوف توده های مولد و زحمتکش
منطقدان فرانسوی
او به پیروی از جان لاک
به توسعه تئوری
شناخت سنسوئالیستی می پردازد.
·
«کوندیلا ـ شاگرد بلاواسطه جان لاک و مترجم آثار او ـ سنسوئالیسم جان لاک را بر ضد متافیزیک
قرن هفدهم به خدمت می گیرد.
17
·
او ثابت می کند که فرانسوی ها نیز همان یاوه های تخیلی و
همان پیشداوری های تئولوژیکی درخور دور ریختن را در اختیار دارند (که انگلیسی ها
داشته اند.)
18
نیکولاس مالبرانش (1638 ـ 1715)
فیلسوف و کشیش فرانسوی
منکر تأثیر متقابل کارتزیانی جسم و روح
و نماینده دوئالیسم
جسم و روح (اوکی ژنالیسم)
او برای تأثیر متقابل جسم و روح منشاء الهی می تراشد.
به پیروی از افلاطون و آگوستین
شناخت حقیقت، ادراک
و تصور
را ناشی از سهیم بودن روح انسانی در ایده های الهی می داند.
اثر اصلی او «تحقیق حقیقت» (1674 ـ 1675) نام دارد.
·
کوندیلا با انتشار نوشتجاتی به اثبات بطلان سیستم دکارت، اسپینوزا، لایب نیتس و مالبرانش همت می گمارد.
19
·
او در اثر خود خود تحت عنوان «مطالبی راجع به منشاء
شناخت انسانی» (1746) با تکیه بر اندیشه های جان لاک
اثبات می کند که نه فقط روح، بلکه همچنین حواس، نه فقط هنر ایده سازی، بلکه همچنین
هنر احساس بکمک حواس به تجربه و عادت مربوط می شوند و لذا کل توسعه بشر وابسته به
تربیت و شرایط خارجی است.
20
·
ماتریالیسم با هلوه تیوس
که او هم تحت تأثیر اندیشه های جان لاک قرار داشته،
خصلت فرانسوی واقعی خود را کسب می کند.
21
·
هلوه تیوس در کتابش، تحت عنوان «انسان» (1773) ماتریالیسم را ضمنا در رابطه با حیات اجتماعی مطرح
می سازد.
22
·
بنظر او خواص محسوس و علاقه به خویشتن، لذت و منافع شخصی
معقول، بنیان اخلاق را تشکیل می دهند.
23
·
گشتاورهای اصلی سیستم هلوه
تیوس را نکات زیر تشکیل می دهند:
الف
·
برابری طبیعی هوش انسانی
ب
·
وحدت میان پیشرفت، خرد و پیشرفت صنعتی
ت
·
خیرخواهی
طبیعی انسانی
پ
·
قدرقدرتی
تربیت.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر