۱۳۹۴ آذر ۱۰, سه‌شنبه

روشنگری (14)


پروفسور دکتر وینفرید شرودر  
پروفسور کارل هاینتس بارک
برگردان شین میم شین

II
روشنگری فرانسه
ادامه

6
ولتر

  فرانسوا ـ ماری ولتر (1694 ـ 1778)
از متنفذترین مؤلفین روشنگری فرانسه
در فرانسه، قرن هجدهم را «قرن ولتر» می نامند.
از منتقدین سرسخت استبداد، حاکمیت فئودالی
و انحصار جهان بینانه کلیسای کاتولیک.
از تدارک بینندگان معنوی برجسته انقلاب فرانسه
حربه او در دفاع از اندیشه های خویش عبارت بود از
استیل بیان عامه فهم، طنز و طعنه و ریشخند

·        از برجسته ترین نمایندگان روشنگری فرانسه در نیمه اول قرن هجدهم می توان فرانسوا ـ ماری ولتر (1694 ـ 1775) را نام برد.

1
·        ولتر به سبب اقامتش در انگلستان (1726 ـ 1729) می تواند با مبانی علم طبیعی جدید نیوتون و تئوری شناخت سنسوئالیستی جان لاک آشنا شود و نسبت به جنبش معنوی بزرگ آن دوره سمپاتی پیدا کند و خود را و استعداد خود را وقف خدمت بدان نماید.

2
·        ولتر کلیه فرم های بیان ادبی را فراگرفت تا بتواند نسبت به هر نوع اثر فلسفی، ادبی ، هر اثر مربوط به تاریخ نگاری و نسبت به مسائل زمانه خود که سراسر اروپا را به خود مشغول داشتند، موضعگیری کند و در توسعه اجتماعی و معنوی تأثیر تعیین کننده باقی گذارد.

3
·        در آثار ولتر می توان دید که چگونه در قرن شانزدهم و هفدهم نظریات مربوط به حقوق طبیعی (که به شکل نوین  توسعه یافته بودند) هرچه بیشتر با شناخت معرفت کمال یابنده و با شناخت پیشرفت خرد پیوند می یابند و توجیه تئوریکی برای تشکیل نظام اجتماعی و دولتی باب میل بورژوازی را امکان پذیر می سازند.

4

·        ایدئولوگ های بورژوائی روشنگری فرانسه بر خلاف کمونیست های اوتوپیکی قرن هجدهم، نماینده این نظریه بودند که نظام منطبق با «خصایص طبیعی» انسان ها در روند توسعه تاریخی با غلبه عقل بر جهل آغازین و خرافات تحقق می یابد.

·        مراجعه کنید به سوسیالیسم و کمونیسم اوتوپیکی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5
·        ولترنتوانست به نفی تئوریکی حاکمیت طبقاتی نایل آید.
·        او تا آخر عمرش به اجتناب ناپذیر بودن وجود دارا و ندار باور داشت و ایدئالش عبارت بود از حکومت شاهان روشنگریگرا.

6
·        در نظریات ولتر ایده استبداد روشنگریگرا دوشادوش سلطنت مشروطه می رود و تضادهای آشتی ناپذیر سلطنت و جمهوری بر هم انطباق می یابند.

7
·        ولتر در نظریات مذهبی اش نیز از دئیسم فراتر نرفت.
·        زیرا او مذهب را برای سلطه نخبگان روشنگریگرا بر مردم و برای هدایت مردم لازم می دانست.
·        ولی این امر مانع آن نمی شد که او همزمان بر ضد مذهب فاناتیکی، سرسختانه به مبارزه برخیزد و آن را منبع خرافات، فاناتیسم و ستم معنوی بنامد.
·        مراجعه کنید به دئیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

8
·        ولتر نه فقط فیلسوف و شاعر، بلکه در عین حال مبلغ و مبارزی پرشور و خستگی ناپذیر بود.

9
·        در مجموعه آثار او مبارزه ی سرشار از اندیشه و تحسین برانگیزش در راه رهایش بشریت از قید و بند های زیر از موضع طبقاتی محدود او بسیار فراتر می رفت:

الف
·        در راه رهایش بشریت از یوغ فئودالی و امتیازات اشرافی

ب
·        در راه رهایش بشریت از خودسری اداری و دادگستری ضد انسانی

ت
·        در راه رهایش بشریت از سانسور و تعقیب

پ
·        در راه رهایش بشریت از تنگ نظری کلیسائی و خرافات

10
·        ولتر به مثابه پدر و سالار روشنگری فرانسه مورد قبول همه روشنگران بوده است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر