پروفسور
دکتر هلموت میلکه
برگردان شین
میم شین
·
جهانتصویر در زبان عامیانه مترادف با جهان بینی مورد استفاده قرار می گیرد.
1
·
تفاوت جهان بینی با جهانتصویر
به شرح زیر است:
الف
·
جهان بینی حاکی از درک فعال
ترکیبگرانه و سیستم سازانه ی یکپارچه از جهان است و نتایج رشته های علوم منفرد مختلف را در اختیار نقطه نظر
واحدی قرار می دهد.
·
جهان بینی انعکاس فلسفی
آگاهانه است.
ب
·
جهانتصویر اما عبارت است از ترکیبی
از نتایج علم منفرد واحدی.
·
جهانتصویر ـ بر خلاف جهان
بینی ـ انعکاس فلسفی آگاهانه نیست.
2
·
از این رو ست که از جهانتصویر
های زیر سخن می رود:
الف
·
جهانتصویر فیزیکی
ب
·
جهانتصویر ستاره شناسی و غیره
3
·
ضمنا جهانتصویرهای مورد نظر در رابطه ی مختصات قرار می
گیرند و می توانند با یکدیگر تناقضاتی داشته باشند.
4
جهانتصویر آناکسی مندر
·
همانطور که ذکر شد، جهانتصویر ـ بر خلاف جهان
بینی ـ انعکاس فلسفی آگاهانه نیست و
لذا چسبیدن به جهانتصویر صرف یکی از علوم منفرد
(فیزیک، بیولوژی و غیره) یکی از گشتاورهای مهم
پوزیتیویسم است.
·
مراجعه کنید به پوزیتیویسم در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
5
·
در عرصه مفهوم «جهانتصویر»،
اگرچه جهانتصویرهای شیئی دست بالا دارند، اما
از جهانتصویرهای پسیکولوژیکی (روانشناسی)، جهانتصویر تاریخی
و غیره نیز سخن می رود.
6
·
جهانتصویرهای شیئی مدت های مدیدی بمثابه تصویری، یعنی تجسمی تلقی
می شدند.
·
اما معارف فیزیک مدرن موجب تغییراتی در این برخورد شد.
·
زیرا عناصر جهانتصویرهای
شیئی مثلا ذرات هسته ای بمثابه ساختارهائی بغرنج و غیرتجسمی مطرح شدند و
ساختار فضا (مکان) تا حدود زیادی خصلت تجسمی خود را از دست داد.
7
·
بنیادی ترین و فراگیرترین جهانتصویر، یعنی جهانتصویر
فیزیکی (و همچنین ستاره شناسی) امروزه قبل از همه بر مبنای معارف فیزیک نظری (تئوری نسبیت، تئوری کوانتومی، تئوری ذرات هسته ای)
تعیین می شود.
·
مراجعه کنید به تئوری
نسبیت، تئوری کوانتومی، ذرات هسته ای در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
8
ماکس پلانک (1858 ـ
1947)
فیزیک دان مهم آلمانی (فیزیک نظری)
مؤسس فیزیک کوانتومی
کاشف کوانتوم تأثیر پلانکی
برنده جایزه نوبل
برای فیزیک (1919)
·
به قول ماکس پلانک روابط غیرتجسمی آغازین جهانتصویر فیزیکی پس از اشتغال
طولانی با آنها نوعی تجسم پذیری کسب می کنند.
9
·
این تمایل به تجسم پذیری که بوسیله ساختار تاریخی ـ
تکاملی دستگاه معرفتی انسان مشروط می شود، در تحلیل نهائی سبب آن شده که انسان ها
به ترسیم «تصویری از جهان» علاقه مند شده اند.
10
·
در مطابقت با روند
پیش رونده ی شناخت انسانی، توانائی تجسم و
مفهوم تجسم چندان توسعه می یابد که می توان از تبدیل تقریبی معارف عقلی و
مجرد به معارف تجسمی و یا شبه تجسمی سخن
گفت.
·
مراجعه کنید به تجسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
11
·
از این رو ست که جهانتصویر خود را دیگر بطور مکانیسیستی
به چیزهای محسوس محدود نمی کند.
·
اینجا نیز دیالک تیک حسی و
عقلی در روند شناخت خود را نمایان می
سازد.
·
مراجعه کنید به تجسم، تجسم پذیری، جهان بینی در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر